Lupasin joskus vähän avata mikroskooppikuvausta tai tämä on oikeastaan makrokuvausta mikroskooppiobjektiivilla koska mikroskooppia ei tässä tarvita. Setup on tällainen
Elikkä kamera + ns. tube lense eli tuo 100 mm linssi + mulla 2x telekonvertteri että tulee optimi 200mm ja sitten sovitteilla nokalla 10x mikroskooppilinssi. Alla on tuollainen “ohjelmoitava” makrokisko elikkä tässä Stackshot.
Softana on sitten Helicon remote joka osaa valikkopohjalta ohjelmoida pinokuvauksen eli asettaa ne parametrit Stackshotille, kuten lähtöpisteen, askelten pituuden ja määrän ja myös kameran arvot kuten valotuksen etc.
Sitten vain painetaan GO ja setup raksuttaa sen kuvapinon joka sitten yhdistetään yhdeksi kuvaksi jollain sopivalla softalla kuten Helicon Focuksella jota itse käytän. Lopuksi normaalia kuvan editoimista, joka voi kyllä olla suht työlästä näissä skooppikuvissa.
Tämä näin mutkat suoriksi vedettynä pikaversiona. Jos joku kiinnostuu niin minulta saa kyllä tarkempia nuotteja hommaan. Ei ole mitään rakettitiedettä mutta turhilta kuluilta voi säästyä jos vähän tietää etukäteen mitä on tekemässä.
Tässä yksi limpparikuva joka palkittiin viime vuonna Nikon Small Worldissä
Tämmöisellä setupilla pääsee kuvaamaan kohteita joihin makrolinsseillä ei pääse kiinni. Niitä kohteita on loputtomasti vaikkapa kasvimaailmassa taikka hyönteismaailmassa. Itse olen kuvannut myös paljon esim. kiteitä.
Kiitos kun avasit tuota kuvausmaailmaa. Voi hyvä tavaton, että pieni voikin olla noin kaunista ja ihmeellistä. Sitä vaan aina jaksaa ihmetellä, että miksi ihmeessä esim. nuo limasienet ovat niin hienoja rakennelmia ja upeissa väreissä, kun eihän niitä näe kuin olemattoman pieni osa niistä elollisista joilla ylipäätään voi olla mitään mahkuja nähdä niitä. Mutta onneksi näitä voi ihastella täällä palstalla
Stackshot on tuttu härpäke duunista. Tosin käytän sen omaa controlleria ja Canon eos utility -ohjelmaa. Kuvat yhdistän Zerene Stackerilla.
Ihan mikä tahansa mikroskooppilinssi ei hommaan käy. Linkin palstalla on näistä käyty keskusteluita. Siellä on myös upeita kuvia ja melkoisia kuvausvirityksiä!
Tuo Photomacrography.net sisältää suunnilleen kaiken mitä aiheesta voi ylipäätään tietää. Itsekin sieltä kymmenisen vuotta sitten lueskelin ohjeet ja samalla setupilla menen edelleen.
Jos haluaa nopean yleiskuvan erilaisista teknisistä ratkaisuista niin kannattaa lukea tämä kirjoitus.
Heh. Minä taas ohjaan StackShotin kontrolleria Zerene stackerillä ja kasaan pinot Helicon Focuksella. Monta on menetelmää samaan tulokseen pääsemiseksi.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.