Vitisillä on kauniiden tähtimäisten kiteiden peittämä itiöpesäke. Tässä kadevitinen, Didymium nigripes, kuvattuna 10x mikroskooppiobjektiivilla. Vitiset tunnistaa jo maastossa vitisiksi luupin avulla pintaa peittävistä kiteistä. Osa lajeista on suht yleisiä, kuten tämä kadevitinen.
Toinen suht yleinen laji on sammalvitinen, Didymium melanospermum. Sen tunnistaa jo luonnossa luupin avulla. Skoopissa sitten helppoa kun itiöt ovat suurempia kuin muilla meikäläisilla vitisillä.
Selvennykseksi vielä että 10x optinen suurennos tarkoittaa että milli kohdetta on sentti kennolla. Kenno on näissä kuvissa 36 x 24 milliä joten siihen mahtuu 10x tasolla 3,6 x 2,4 mm kohdetta. Nämä on vielä siitä kropattuja joten olisko kuva-alan leveys jotain 2 millin luokkaa.
Lupasin joskus vähän avata tätä mikroskooppikuvausta tai tämä on oikeastaan makrokuvausta mikroskooppiobjektiivilla koska mikroskooppia ei tässä tarvita. Setup on tällainen
Elikkä kamera + ns. tube lense eli tuo 100 mm linssi + mulla 2x telekonvertteri että tulee optimi 200mm ja sitten sovitteilla nokalla 10x mikroskooppilinssi. Alla on tuollainen “ohjelmoitava” makrokisko elikkä tässä Stackshot.
Softana on sitten Helicon remote joka osaa valikkopohjalta ohjelmoida pinokuvauksen eli asettaa ne parametrit Stackshotille, kuten lähtöpisteen, askelten pituuden ja määrän ja myös kameran arvot kuten valotuksen etc.
Sitten vain painetaan GO ja setup raksuttaa sen kuvapinon joka sitten yhdistetään yhdeksi kuvaksi jollain sopivalla softalla kuten Helicon Focuksella jota itse käytän. Lopuksi normaalia kuvan editoimista, joka voi kyllä olla suht työlästä näissä skooppikuvissa.
Tämä näin mutkat suoriksi vedettynä pikaversiona. Jos joku kiinnostuu niin minulta saa kyllä tarkempia nuotteja hommaan. Ei ole mitään rakettitiedettä mutta turhilta kuluilta voi säästyä jos vähän tietää etukäteen mitä on tekemässä.
Tässä vielä yksi limpparikuva joka palkittiin viime vuonna Nikon Small Worldissä
Tämmöisellä setupilla pääsee kuvaamaan kohteita joihin makrolinsseillä ei pääse kiinni. Niitä kohteita on loputtomasti vaikkapa kasvimaailmassa taikka hyönteismaailmassa. Itse olen kuvannut myös paljon esim. kiteitä.