Hyvä läpivalaisumikroskooppi?

Preparointimikroskoopin lisäksi minulla olisi tarvetta myös läpivalaisumikroskoopille (esim. sammalten solurakenteen tutkimisessa). Ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia sopivista laitteista. Valokuvausmahdollisuus olisi hyvä lisäominaisuus, mutta ei välttämätön.

1 Like

Minäkin olen aktiivisesti hankkimassa mikroskooppia, lähinnä sienten ja sammalten tunnistelua varten. Toinen käyttö olisi valokuvaus mutta kunnon edellytyksiä mikroskooppikuvaukselle ei ole ihan helppoa ja halpaa järjestää. Niinpä olen vähän päätymässä siihen että ostan nyt sellaisen suht edullisen perusmikroskoopin jolla saa dokumentoitua eli ihan perusvalokuvaus onnistuu ja on kuitenkiin riittävä noihin sieni- ja sammalpuuhiin. Varsinainen mikroskooppikuvaussysteemi olisi sitten oma erillinen projektinsa. Olen kyllä kuvaillut mikroskooppilinsseillä mutta sellaisella itserakennetulla systeemillä joka ei näitä perinteisiä 160 mm mikroskooppeja juuri muistuta. Tuo oma systeemini ei oikein riitä sinne alle 10 mikronin yksityiskohtiin.

Olen lueskellut pikkusen aiheesta mutten tosiaan juuri mitään näistä perinteisistä 160 mm mikroskoopeista tiedä. Tässä kuitenkin linkki saittiin josta löytää paljon luettavaa mikroskoopin valintaan liittyen

Tsiljoonista erilaisista mikroskoopeista olen nyt miettimässä tällaisen hankintaa, mutta mieli voi vielä muuttua moneen kertaan.

Kyllähän tällekin tulee jo hintaa kun postitus ja mahdollisesti tullit vielä tulee päälle. Ilman tuota 5MB kameraa lähtisi noin 200 taalalla (+ postitus ja ehkä tullit). Joka tapauksessa mietinnässä ja tätä Omaxin sarjaa löytyy sitten montaa varianttia.

Oheisessa linkissä on sieniharrastajan testi iScope IS1153-PLi trinocular-mikroskoopista:

Mukana on myös 5M kameralla otettuja kuvia. Otoksissa on tarvittu focus stacking-tekniikkaa…

OMAX 40X-2500X käyttökokemuksia:

Tuo OMAX arvostelu on niin positiivinen että lienee markkinointia. Pitäisi tasapainon vuoksi löytää juttu joka löytää siitä heikkouksiakin. Mitenhän tuo 3W Ledi esim. riittää kuvaamiseen? Käytännössä tuollainen systeemi varmaan riittäisi dokumentoimaan kuvilla näytteitä mutta ei sillä varmaankaan mitään laatukuvia oteta.

iScope arvostelu ei oikein tuo esiin sitä keskeistä seikkaa että tuo on infinity -pohjainen järjestelmä eli täysin eri systeemi kuin perinteiset 160 millin systeemit.

Tässä Podcast jossa vähän kerrotaan näiden kahden järjestelmän eroista.

http://www.microbehunter.com/mh010-infinity-vs-160-microscope-optics/

Itselläni olisi valmiiksi pari infinity linssiä ja kuvatessa mielellään niitä käyttäisi mutta infinity puolella yhteensopivuus eri valmistajien systeemien välillä taitaa olla nolla eli Nikonin linssi sopii vain Nikonin skooppeihin etc. Nuo järjestelmät ja linssit ovat myös paljon kalliimpia kuin perinteiset finiittiset taikka 160 mm systeemit.

Hankin Jaso Oy:n välityksellä Euromex IS.1153-EPLi-mikroskoopin ja siihen DC.10000-Pro 10M kameran:

Mikroskooppi on erittäin tukevan oloinen, korkeutta on kamerayksikön kanssa 55 cm (huom: vieressä oleva monitori on 32"…). Mukana tuli 4x, 10x, 40x ja 100x objektiivit ja 10x okulaarit. ImageFocusAlpha-ohjelmisto vaikuttaa varsin monipuoliselta.

Sammaleen lehti 40x:

100x:

400x:

1000x:

1000x-suurennoksesta ei saa juuri selvää. Mukana tuli 5 ml ‘immersion oil’-pullo. Ilmeisesti siitä voisi olla hyötyä. Suurilla suurennoksilla epätarkkuutta aiheuttaa myös se, että valon eri allonpituudet fokusoituvat eri tavalla (Achromatic lens - Wikipedia).

40x- ja 100x-suurennokset sopivat myös päältä valaistaviksi, jolloin mikroskooppia voi käyttää kuten perinteistä päältävalaistavaa stereomikroskooppia. Työskentelyetäisyys on 40x objektiivilla noin 1.5 cm, ja 100x vielä pienempi, joten hyvän valaistuksen järjestäminen voi olla haastavaa. Okulaarien kautta katsottuna päältävalaistu kuva on kuitenkin erinomainen. Kameran kuvanlaatu ei aivan vastaa sitä, minkä silmä näkee okulaarien kautta. 40x-suurennoksella on mahdollista saada kuva maksimissaan n. 2 mm pituisesta hyönteisestä. Varsinaiseen pienten hyönteisten kerroskuvaukseen suosittelisin kyllä jotain muuta järjestelmää. Ohessa on kaksi pikaisesti otettua esimerkkikuvaa:

2mm kaarnakuoriainen, 40x

2mm valelyhytsiipisen tuntosarvet, 100x:

3 Likes

100x on öljyimmersioobjetiivi, mikä tarkoittaa, että ilman öljyä se ei pelaa ollenkaan. Kannattaa kokeilla, jos isoja suurennoksia tarvitsee.

Öljyn parantava vaikutus erotuskykyyn on huomattava pienemmilläkin suurennoksilla. Itse olen siirtynyt myös 40x-öljyimmersio-objektiivin käyttöön. Toki kaikilla valmistajilla näitä ei ole ja tosiaan pääsääntöisesti ei ole hyvä ajatus käyttää sekaisin eri valmistajien objektiiveja /okulaareja.

1 Like

Mikroskoopin hankinta on itselläkin edessä, pelkillä makrokuvilla kun ei pitkälle pötki. Tuo Euromex on kameran kanssa omaan budjettiin kyllä turhan tyyris. Oliko tuosta Omaxista kellään jo kokemuksia? Entä muita vaihtoehtoja alle tonnin hintaluokassa?

Jos jollain on jäänyt ylimääräiseksi kelpo vehje, jolla saa myös kuvia, niin voi vinkata.

Hei, missä tuon katsomasi mikroskoopin tarkka hinta näkyy? Onko se jossain pienellä präntillä? Päädyitkö siihen lopulta vai vieläkö etsit?

Ovatko tuossa sammaleen lehdessä olevat reijät ilmarakoja, ei vielä soluja? Pystyin 400x tarkkuudella näkemään kaupasta ostetun persilijan solut, mut en oo löytänyt vielä mitään toista kasvia jossa se onnistuisi. Lehteä ei tarvinnut edes ohentaa, lehti oli sen verran ohut luonnostaan.
Nyt katsoin hyönteisestä käteen jäänyttä osaa mut en tunnista mikä osa se on. Ehkä pää kuitenkin koska siinä näkyy aristan näköinen uloke. Mut en mene varmaksi sanomaan.
Ja kun ei voi kuvata niin ei voi näyttää täällä ja kysyä siitä. Siksi haluisin mikroskoopin jolla saisi otettua myös hyviä kuvia koska olen niin alussa etten vielä tunnista kaikkea näkemääni oikein. Mutta huippumikroskoopin tekniikkaa pitäisi varmaan opiskella että osaisi katsoa mikä kuvausmenetelmä mikroskoopissa on ja kuinka hyvä ja osaisi liittää sitten tietokoneen esim. läppärin näyttöön ja muuta tärkeää. Täytyy vähitellen perehtyä kun ei myöskään mielenterveyden vuoksi voi opiskella koulussa. Mutta tällainen tutkimisprojeki kyllä ihan hyvin aktivoi ja toisaalta pitää omalta osaltaan mielenterveyttä yllä eli ei tässä asiassa kannata silti heittää kirvestä kaivoon lopullisesti. Itseopiskelen omassa sopivassa tahdissa.
Saitko muuten selville tuon sammaleen lajin?

Ostin tuollaisen 5 vuotta sitten

[OMAX 40X-2500X LED Digital Trinocular Lab Compound Microscope w 5MP Video Camera]

Sold for: $407.99
Item number: 171824319511
Item sold on: Jun 13, 2019 03:45 PDT
Quantity sold: 1

Minulla oli mukana tuo kamera jonka osuus oli noin 200 dollaria. Päälle tulee sitten toimituskulja/tulleja, jotka minulla olivat 160 euroa.

Kokonaiskustannus oli siis noin 500 euroa. Ilman kameraa vajaa 300 euroa.

Näitä Omaxin skooppeja saa monenlaisina paketteina, kameralla ja ilman. Tuolla hinnalla saa ihan OK skoopin joka riittää harrastamiseen vuosiksi. Tässä miksroskoopilla tänään ottamani käsittelemätön ja kroppaamaton kuva sienen itiöistä. Itiöt ovat kooltaan siis noin 10 mikronia.

Onko ostamasi kamera siis tähän mikroskooppiin kuuluva lisävaruste vai ihan joku erillinen tai ainakin tuon Omaxin valmistama? Nyt kun näin kuvan itiöistä niin itse voisin ostaa vaikka ihan samanlaisen ja vaikka samalla kamerallakin. Eikä ole mielestäni ylihinnoiteltu koska se mikä mulle ensimmäisenä vinkattiin itse aloittamassani viestiketjussa oli mikroskooppi pelkästään, ilman mitään kameroita yli 1000e. Eli siihen verrattuna aika kohtuu hintainen tuo minkä hankit.

Tosin yksittäinen itiö voisi mielestäni olla vielä vähän tarkempi jotta näkisi niiden muodon selvemmin. Mutta tuokin on hyvä ja mulla myös isompia kohteita mielessä mitkä varmasti näkyisivät ihan hyvin. Vai onko niin että jotkut mikroskoopit on erikoistuneet vaikka itiöiden tarkkailemiseen ja toisenlaiset taas sitten johonkin muuhun, vaikka hyönteisten tai hämähäkkien katseluun?

Tuollaisen mikroskoopin saa joko kameralla taikka ilman. Laskuni $407.99 sisälsi kameran. Kameroitakin on vaihtoehtoina useita, itselläni on 5 megapikselin kamera. Laadukkaampia kameroita saa Omaxilta lisävarusteena kun maksaa vähän lisää.

Omaxilla on näemmä menossa jotain tarjouskampanjoita näissä mikroskoopeissa. Esim. tämä

mukana on siis kamera ja hinta on nyt tarjouksessa alle 300 euroa (+ tullit).

Tähän hintaan ei tietenkään saa mitään huippuluokan mikroskooppia + kameraa mutta harrastetoimintaan tuo on mielestäni aivan kelvollinen ja hinta/laatu suhde on hyvä.

1 Like

Nyt kun toi sun ostama oli Amazonista ja katsoin sieltä yhtä toistakin tuotetta niin mistä sen tuotteen saa edes lisättyä ostoskoriin tuolla verkkosivulla? En oo koskaan ostanut Amazonista enkä löydä nappulaa millään vaikka kuinka etsin.

Tuossahan on yllä suora linkki Omaxin omaan kauppaan ja siellä juuri oikeaan tuotteeseen. Ei tarvitse kuin lisätä ostoskoriin ja maksaa.

Ai joo niin olikin. Asia ok.

Niin kysyin tuota yllä olevaa Amazonista kun mulla ois toinenkin tuote jonka haluisi sieltä ostaa mutten osaa käyttää Anazonia. Mutta oon tehnyt niin että etsin sen saman tuotteen muualta ja olenkin löytänyt matta maksutavat eivät ole käyneet. Miten voisin saada sen suoraan tuolta Amazonista kun siellä sen näin ekana? Riippuu tietenkin myös siitä onko siellä maksutavat sopivia. Sitten yhdellä sivulla ne eivät toimittaneet Suomeen.

Onko tuohon Omaxiin saatavilla jotain mittaokulaaria tms? Kameran softan mukana tulisi kyllä mittaustoiminnot, mutta tuohon voisi varmaan viritellä oman + riippumattomuus mistään softasta ja käyttöjärjestelmistä olisi pidemmän päälle hyvästä :thinking:

Minulla ei erillistä mittaokulaaria ole. Jos ostaa mukaan kameran niin silloin mittaominaisuudet tulee softaversiona ja on todella kätevää kun saa mittaukset suoraan kuvaan mukaan. Jos ostaa skoopin ilman tuota usb kameraa niin sitten pitää ostaa mittaokulaari. Minulle tuli tuossa Omaxin paketissa mukana OMAX WF10X/18 Eyepiece for Microscope 23.2mm. Omaxilla on vastaava tarjolla myös mittaokulaarina mutta luulen että sen joutuu ostamaan erikseen.

OMAX WF10X/18 Eyepiece with Reticle for Microscope 23.2mm](WF10X/18 Eyepiece with Reticle for Microscope 23.2mm – Omax)

1 Like