Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Hyvä läpivalaisumikroskooppi?

Preparointimikroskoopin lisäksi minulla olisi tarvetta myös läpivalaisumikroskoopille (esim. sammalten solurakenteen tutkimisessa). Ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia sopivista laitteista. Valokuvausmahdollisuus olisi hyvä lisäominaisuus, mutta ei välttämätön.

Minäkin olen aktiivisesti hankkimassa mikroskooppia, lähinnä sienten ja sammalten tunnistelua varten. Toinen käyttö olisi valokuvaus mutta kunnon edellytyksiä mikroskooppikuvaukselle ei ole ihan helppoa ja halpaa järjestää. Niinpä olen vähän päätymässä siihen että ostan nyt sellaisen suht edullisen perusmikroskoopin jolla saa dokumentoitua eli ihan perusvalokuvaus onnistuu ja on kuitenkiin riittävä noihin sieni- ja sammalpuuhiin. Varsinainen mikroskooppikuvaussysteemi olisi sitten oma erillinen projektinsa. Olen kyllä kuvaillut mikroskooppilinsseillä mutta sellaisella itserakennetulla systeemillä joka ei näitä perinteisiä 160 mm mikroskooppeja juuri muistuta. Tuo oma systeemini ei oikein riitä sinne alle 10 mikronin yksityiskohtiin.

Olen lueskellut pikkusen aiheesta mutten tosiaan juuri mitään näistä perinteisistä 160 mm mikroskoopeista tiedä. Tässä kuitenkin linkki saittiin josta löytää paljon luettavaa mikroskoopin valintaan liittyen

https://www.canadiannaturephotographer.com/guide_buying_microscope.html

Tsiljoonista erilaisista mikroskoopeista olen nyt miettimässä tällaisen hankintaa, mutta mieli voi vielä muuttua moneen kertaan.

Kyllähän tällekin tulee jo hintaa kun postitus ja mahdollisesti tullit vielä tulee päälle. Ilman tuota 5MB kameraa lähtisi noin 200 taalalla (+ postitus ja ehkä tullit). Joka tapauksessa mietinnässä ja tätä Omaxin sarjaa löytyy sitten montaa varianttia.

Oheisessa linkissä on sieniharrastajan testi iScope IS1153-PLi trinocular-mikroskoopista:

Mukana on myös 5M kameralla otettuja kuvia. Otoksissa on tarvittu focus stacking-tekniikkaa…

OMAX 40X-2500X käyttökokemuksia:

Tuo OMAX arvostelu on niin positiivinen että lienee markkinointia. Pitäisi tasapainon vuoksi löytää juttu joka löytää siitä heikkouksiakin. Mitenhän tuo 3W Ledi esim. riittää kuvaamiseen? Käytännössä tuollainen systeemi varmaan riittäisi dokumentoimaan kuvilla näytteitä mutta ei sillä varmaankaan mitään laatukuvia oteta.

iScope arvostelu ei oikein tuo esiin sitä keskeistä seikkaa että tuo on infinity -pohjainen järjestelmä eli täysin eri systeemi kuin perinteiset 160 millin systeemit.

Tässä Podcast jossa vähän kerrotaan näiden kahden järjestelmän eroista.

http://www.microbehunter.com/mh010-infinity-vs-160-microscope-optics/

Itselläni olisi valmiiksi pari infinity linssiä ja kuvatessa mielellään niitä käyttäisi mutta infinity puolella yhteensopivuus eri valmistajien systeemien välillä taitaa olla nolla eli Nikonin linssi sopii vain Nikonin skooppeihin etc. Nuo järjestelmät ja linssit ovat myös paljon kalliimpia kuin perinteiset finiittiset taikka 160 mm systeemit.

Hankin Jaso Oy:n välityksellä Euromex IS.1153-EPLi-mikroskoopin ja siihen DC.10000-Pro 10M kameran:

Mikroskooppi on erittäin tukevan oloinen, korkeutta on kamerayksikön kanssa 55 cm (huom: vieressä oleva monitori on 32"…). Mukana tuli 4x, 10x, 40x ja 100x objektiivit ja 10x okulaarit. ImageFocusAlpha-ohjelmisto vaikuttaa varsin monipuoliselta.

Sammaleen lehti 40x:

100x:

400x:

1000x:

1000x-suurennoksesta ei saa juuri selvää. Mukana tuli 5 ml ‘immersion oil’-pullo. Ilmeisesti siitä voisi olla hyötyä. Suurilla suurennoksilla epätarkkuutta aiheuttaa myös se, että valon eri allonpituudet fokusoituvat eri tavalla (https://en.wikipedia.org/wiki/Achromatic_lens).

40x- ja 100x-suurennokset sopivat myös päältä valaistaviksi, jolloin mikroskooppia voi käyttää kuten perinteistä päältävalaistavaa stereomikroskooppia. Työskentelyetäisyys on 40x objektiivilla noin 1.5 cm, ja 100x vielä pienempi, joten hyvän valaistuksen järjestäminen voi olla haastavaa. Okulaarien kautta katsottuna päältävalaistu kuva on kuitenkin erinomainen. Kameran kuvanlaatu ei aivan vastaa sitä, minkä silmä näkee okulaarien kautta. 40x-suurennoksella on mahdollista saada kuva maksimissaan n. 2 mm pituisesta hyönteisestä. Varsinaiseen pienten hyönteisten kerroskuvaukseen suosittelisin kyllä jotain muuta järjestelmää. Ohessa on kaksi pikaisesti otettua esimerkkikuvaa:

2mm kaarnakuoriainen, 40x

2mm valelyhytsiipisen tuntosarvet, 100x:

3 tykkäystä

100x on öljyimmersioobjetiivi, mikä tarkoittaa, että ilman öljyä se ei pelaa ollenkaan. Kannattaa kokeilla, jos isoja suurennoksia tarvitsee.

Öljyn parantava vaikutus erotuskykyyn on huomattava pienemmilläkin suurennoksilla. Itse olen siirtynyt myös 40x-öljyimmersio-objektiivin käyttöön. Toki kaikilla valmistajilla näitä ei ole ja tosiaan pääsääntöisesti ei ole hyvä ajatus käyttää sekaisin eri valmistajien objektiiveja /okulaareja.

1 tykkäys