Eilen kävi mieletön munkki (ei se Fingerpori) kirpputorilla, löysin lamppua lukuunottamatta täysin toimintakuntoisen Leitz Laborlux D -läpivalaisumikroskoopin kolmella objektiivilla. Kuvassa kondensorilinssi on pois paikaltaan.
Ensimmäinen metsästettävä juttu oli manuaali, sen löysin lopulta vajaan 9e hintaan ladattavana versiona. Lamppu tuohon varmaan tarttis myös hankkia, jotta pääsisi leikkimään läpivalaisun kanssa, mutta mistähän tuota arvaisi etsiä. Se lampun pidike tai kansi puuttuu myös, siitä en ole löytänyt edes kuvaa millainen on. Liekö tämä sitten kuitenkin jätettävä päältävalaistavaan käyttöön.
ja taitaapi olla se 150 watin lamppukin siihen + jakorasia valokaapeleille. Ovat pölyttyneet vuosia kaapin nurkassa. Saat vaikka satasella, taikka käyvällä vaihdolla…
Itselläni Laborlux S. Näihin kyllä lamppuja pitäisi löytyä, tällainen ainakin omaan käy: Halogeenilamppu - 4050300012407 HLX 64250, 6V 20W G4 - 4739345 - OSRAM. Mutta jos joku osa lamppukammiosta puuttuu, niin se on vähän kinkkisempi juttu. Olen huuto.netissä nähnyt jonkun skooppiharrastajan myyvän näitä skooppeja, joten sitä kautta saattaisi löytyä oikeanlaista osaa.
kun vanhan venäläisen viimeinen lamppu sammui, ajattelin testata, toimisiko pieni,matala led valo, jos laittaisi tuohon alas. Toimihan se ja on toiminut jo vuosia, Ei muistaakseni maksanutkaan kuin jotain 10-20 €.
Ei taida olla ihan virallisesti hyväksytty menetelmä, mutta hällä valiä, kun toimii…
Joku kyllä varoitteli, ettei ole välttämättä paras vaihtoehto näön kannalta, mutta en minä vielä sokea ole
Mulla on useita joustavalla varrella olevia LED-valoja, joten testasin eilen sellaista huvikseni. Lampun pää mahtuu suoraan lamppukoteloa vastapäätä olevaan kanavaan mikroskoopin rungossa, joten tungin lampun sinne ja lähdin testaamaan. 10x ja alle toimivat ihan ok tuolla systeemillä, jopa 50x näki kohtuullisesti. Pitää jatkaa kokeiluja.
Tampereen Lielahden Kontissa tälläinen 199e
Isoin objektiivi 40x.
2 objektiivin paikan suojaa puuttuu
Valo toimi ja himmennykset
Objektiivit ainakin kohtuukunnossa, jossain ehkä kolhuja
Säädöt vaikuttais toimivan
12.5x/20 okulaarit
Jos joku kokee että voisi saada tästä putsattua toimivan pelin niin eikun ostamaan
Ja jatketaan mikroskooppiketjua, eli saattapi olla, että huomenna on vihdoin se päivä, että saan klikata ostokoriin skoopin, jota on tässä jokunen vuosi tullut jahkailtua ja kerättyä roposia säästöpossuun. Luottokortilla on vihdoin tarvittavat eurot kasassa, joten miljoona kysymystä pyörii vinhasti viime hetkillä päässä, esim. teenkö nyt tyyliin ‘elämäni virheen’ ja sellaista muuta pientä kevyttä no mutta asiaan.
Olenko ymmärtänyt oikein, että pitää tilata myös sellainen kalibraatiolevy? Ja jos on, niin onko siinä oltava ne rengaskuviot vai mikrometri-mitta vai molemmat?
Toisesta firmasta tilaan reagenssit, oletan että Melzer, CB, KOH ja immersioöljy riittänevät näin aloittelijalle?
Päällyslasit varmaan tilaan aluslasien kanssa skopin mukana samasta firmasta, mutta onko mitään väliä päällyslasien koolla? Kun niitä näytti olevan 18x18, 22x22, 24x24…? Ja mitäs jos tilaa vastaavia Temusta? Onko ihan huti? Itse ainakin onnistun särkemään noita tuon tuostakin. Ja onko päällyslasin paksuudella väliä?
Kalibraatiolevyä tarvitaan vain kerran, joten kannattaisi periaatteessa lainata esim. kasvimuseolta. Ei se älyttömän kallis ole ostaakaan. Levyjä on varmasti erilaisia. Mikrometrimitta riittää. En tiedä, voiko olla pienempien suurennosten kalibrointiin tarkoitettuja asteikkoja vai soveltuvatko kaikki läpivalaisuskoopin isojen suurennosten kalibrointiin.
Kääväkkäille mainitut litkut riittävät hyvin, varmasti useimmille muillekin sieniryhmille. Joidenkin puljujen Melzereiden kanssa voi olla ongelmia ja CB:n kanssa saa myös olla tarkkana. Tästä on aiempi keskustelu, joka löytynee foorumin haulla.
Päällyslasien koko on vähän makuasia. 18x18 ja 22x22 ovat hyviä. Oma suosikkini sienille on 18x18. Temusta ei mielestäni kannata tilata mitään, koska kiinalaisia roskakauppoja ei kannata tukea. Tavalliset mikroskooppiobjektiivit toimivat 0,17 mm paksun lasin kanssa. Usein lasien merkintä taitaa olla 0,13 - 0,17 mm, mikä on OK.
Juu, joitain aiempia ketjuja tuossa kahlailinkin läpi ja yritin koostaa hieman listaa tilpehööreistä. Pitääpä katsoa tuon levyn suhteen tilaako vai lainaako tosiaan, kun kerran ei ole jatkuvaan käyttöön tarvetta.
No niin, eli nyt tiedän tilata oikeanlaiset lasit, juurikin tuo vaihteluväli mietitytti. Temun kanssa tosiaan on se ongelma, että sieltä voi tulla mitä vaan kos edes tulee mitään. En ole kokeillut ja en taida nyt sitten kokeillakaan. Eu:sta löytyi eurolla 100pc joten oli niin edullista että otan niitä.
Litkuja katselin Myco-servicestä. Jos tulee muita hyviä mieleen niin saa vinkata.
Litkuista Kongopuna ammoniakissa on hyvä. Jos ei ole mitään erityistä syytä käyttää jotain muuta käytän usein sitä, varsinkin kun katsoo kuivanäytteitä. Vaikeissa näytteissä se lisää kontrastia huomattavasti.
Ja jos kotelosienet kiinnostaa on hyvä olla Lugolia (IKI), joka usein kertoo enemmän kuin pelkkä Meltzer.
Myco-servisestä saa myös lasit hyvin edullisesti. En tiedä mistä saisi edullisemmin, jos Temua ei lasketa. Ongelmana voi olla postituskulut jos tekee ihan pikkuostoksia. Itse olen yrittänyt ostaa kaiken Myco-servicestä ihan jo kannatussyistä ja ostaa kerralla varastoon mitä tiedän tarvitsevani. Sitten postikulut eivät nostaa hintoja niin paljoa.
Temusta kyllä saa edullisesti lasit ja olen sieltä joskus myös ostanut. En ole huomannut mitään laatueroa mutta mielummin sitä ostaa Andreas Gminderiltä Myco-servicestä kun sitten ostaa suoraan sienitutkijalta tai freelancer mycologilta kuten Gminder itseään luonnehtii.
Alussa ostin laseja Tibialesta ja eipä tuo lasitavara niin hirveän montaa euroa enempää maksa sielläkään, mutta sitten joutuu itse noutamaan ostokset Tibialen myymälästä Herttoniemestä ellei halua maksaa vielä postikuluja päälle. Jos enemmälti ostaa niin Tibialen hinnat alkavat kirpaisemaan. Tibialeasta saa kyllä kaikkea muutakin kivaa ja ostamalla tukee samalla hyönteisharrastusta ja -tutkimusta Suomessa.
Kiitos tärkeistä neuvoista. Skooppi on nyt maksettu ja jään kauhulla odottamaan, että tuleeko sieltä mitään vai katosiko rahat huomaa kyllä että isommin en ole ulkomailta mitään tilannut, lähinnä juurikin tuolta Andreasin putiikista ja sehän on luotettava.
Mikroskooppitavaraa katselin täältä, ja suht edullista näyttää olevan: teleskopy.pl
Mutta tosiaan seuraavaksi siirryn tästä tekemään tilausta Myco-serviceen em vinkkien pohjalta.
Peitinlaseista lisäisin sen, että olen kolmesta paikkaa tilannut niitä, ja joka kerralla niissä on ollut jonkin sortin kiteytymää pinnalla – joskus varsin runsaastikin. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta olen puhdistanut ne liottamalla niitä joku pari tuntia vedessä + astianpesuaineessa ja sitten kuivannut talouspaperilla ja viimeistellyt vielä ilmapumpulla.
Minulle kävi taannoin niin, että tilasin aluslaseja Suomesta. Olin kyllä hiukan tyrmistynyt kun lasit oli likaisia, siis jokainen, ihan kun niitä olisi kerätty sinne pahvirasiaan suoraan käytöstä. Pesin ne sitten itse ja en lähtenyt mihinkään valitusrumbaan, mutta näemmä suomalainenkin toimija voi tehdä temut.
Ja tosiaan saksasta kun noita nesteitä ym. tilaa niin mulla meni kaks viikkoa että kirje tuli postilaatikkoon…
Kannattaa ehkä kysellä myös tutuiltaa ja lähialueen harrastajilta onko tarvetta jollekin aineillle tai laseille samalla postituksella
Kävin taannoin ostamassa jotain tavaraa Laborexinistä Helsingistä ja silloin kysyin samalla peitelaseista. Olihan niitä hyvään hintaan ja ostin aikamoinen kasa, luokkaa 10000. Ei saa verkkokaupasta ja kannattaa soittaa ennenkuin sinne menee.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.