Mikroskoopit, yleistä keskustelua

Eilen kävi mieletön munkki (ei se Fingerpori) kirpputorilla, löysin lamppua lukuunottamatta täysin toimintakuntoisen Leitz Laborlux D -läpivalaisumikroskoopin kolmella objektiivilla. Kuvassa kondensorilinssi on pois paikaltaan.

Ensimmäinen metsästettävä juttu oli manuaali, sen löysin lopulta vajaan 9e hintaan ladattavana versiona. Lamppu tuohon varmaan tarttis myös hankkia, jotta pääsisi leikkimään läpivalaisun kanssa, mutta mistähän tuota arvaisi etsiä. Se lampun pidike tai kansi puuttuu myös, siitä en ole löytänyt edes kuvaa millainen on. Liekö tämä sitten kuitenkin jätettävä päältävalaistavaan käyttöön.

Kysele Teknofokuksesta Hannulta:

1 tykkäys

Oletko jo kysynyt photomacrography.netistä nuotteja tuohon?

Jos et saa lapivalaisua toimimaan niin minulla on laatikollinen tammöisiä Fostecin valokaapeleita

https://www.ebay.com/itm/Fostec-68-Lab-Microscope-Illuminator-Flexible-Fiber-Optic-Light-Guide-Cable-/133233001628

ja myös EKE light source niille

ja taitaapi olla se 150 watin lamppukin siihen + jakorasia valokaapeleille. Ovat pölyttyneet vuosia kaapin nurkassa. Saat vaikka satasella, taikka käyvällä vaihdolla…

1 tykkäys

Laitan sulle YV:n kohta.

Itselläni Laborlux S. Näihin kyllä lamppuja pitäisi löytyä, tällainen ainakin omaan käy: Halogeenilamppu - 4050300012407 HLX 64250, 6V 20W G4 - 4739345 - OSRAM. Mutta jos joku osa lamppukammiosta puuttuu, niin se on vähän kinkkisempi juttu. Olen huuto.netissä nähnyt jonkun skooppiharrastajan myyvän näitä skooppeja, joten sitä kautta saattaisi löytyä oikeanlaista osaa.

1 tykkäys

Hei,

kun vanhan venäläisen viimeinen lamppu sammui, ajattelin testata, toimisiko pieni,matala led valo, jos laittaisi tuohon alas. Toimihan se ja on toiminut jo vuosia, Ei muistaakseni maksanutkaan kuin jotain 10-20 €.

Ei taida olla ihan virallisesti hyväksytty menetelmä, mutta hällä valiä, kun toimii…

Joku kyllä varoitteli, ettei ole välttämättä paras vaihtoehto näön kannalta, mutta en minä vielä sokea ole :wink:

Terkkui: Marja

1 tykkäys

Mulla on useita joustavalla varrella olevia LED-valoja, joten testasin eilen sellaista huvikseni. Lampun pää mahtuu suoraan lamppukoteloa vastapäätä olevaan kanavaan mikroskoopin rungossa, joten tungin lampun sinne ja lähdin testaamaan. 10x ja alle toimivat ihan ok tuolla systeemillä, jopa 50x näki kohtuullisesti. Pitää jatkaa kokeiluja.

Kiitokset kommenteista!