Focus stacking ym

Ketjun aloituksessa oleva Olympuksen Tough-sarja on saanut jatkoa, TG-6 on julkaistu hiljattain.

Ainakin näyttö sai lisää pikseleitä, mikä on hyvä asia. Muista en osaa niin sanoa, ehkäpä TG-5:n omistajat kertovat tuliko tässä mitään muuta hyödyllistä.

Vähän paranneltu vesio, mutta ei välttämättä ole tarpeen, jos on jo hankkinut TG-5:n…

Laitetaas tähän roinaketjuun jatkoksi. Sain tänään UPSin tuomana vähän lisävärkkiä makrosettini kasaukseen. Enää puuttuvat ne Mitutoyot…

Tuossa pitkän AS-yhteensopivan kiinnityslevyn alla olevat luistit eivät tule mukaan, ovat tuossa kun tulivat tämän WeMacron kokoaman setin mukana. Tämä setti kiinnitetään WeMacro-kiskoon tämän lainatun kuvan mukaisesti:
09
Hintaa setillä on 199 USD + rahti 31 USD + tulli ja alv24%. Paketissa nuo kilkkeet ja Raynox DCR-150.

Näyttää jotenkin niin kummalliselta tuo lainattu kuva, joten otin vielä tuosta valmiista setistä kuvan erikseen.

Moi,

onkos sinulla jotain linkkiä josta voisi tutkiskella tuota kiinnityssysteemiäsi eli tota jolla kamera on kiinnitetty reiliin. Mulla on Stackshot ja suoraan runko kiinni siinä ja Stackshot sitten kiinni jalustassa sellaisella swiss arca levyllä. Toimii kyllä mutta joudun venaamaan pari sekuntia kiskon liikkeen jälkeen että rauhoittuu. Tuo sinun systeemisi vaikuttaa huomattavasti paremmalta, ei ole tuollaista ennen tullut nähtyä. Eli siis kiinntysrenkaat, luistin vai mikä näiden nimi nyt on suomeksi.

Varmaan tiedät hyvin mitä linssejä tällaisiin systeemeihin on tarjolla. Mulla on nämä kaksi laatulinssiä eli 10x Nikonin 0.25 infinity ja 20x Mitun 0.42 infinity. Ostin Nikonin uutena niitä kun ei käytettynä enää oikein edullisesti taida löytää, Mitusta kyselin alan palstalla ja Krebs laittoi mulle privana linkin yhteen lupaavaan eBay tarjokkaaseen jonka sitten ostin jostain Kiinasta muistaakseni 450 taalalla + näitä normaaleja lisiä. Taisi kyllä tulla tullittomana jos oikein muistan. Uusi maksaa kolmatta tonnia, käytettyjä saa tai ainakin sai pari vuotta sitten 500 taalan pintaan, mutta kohtuu riskihommaa niiden ostaminen. Kannattaa kysellä suoraan näiltä alan palstan kavereilta. Taisi olla Ian joka niitä myös testaa pikku maksua vastaan tai ihan auttamisen ilosta. On ns. luotettuja myyjiä joille saa siis kyllä palautettua jos linssi ei ole tiptop ja myös kollektiivista tietoa eBay myyjistä. Näitä ei kuitenkaan hirmu monet myy käytettynä.

On kyllä tullut käytettyä huomattavasti enemmän tuota Nikon 10X linssiä. Makrorigissä tuo 20X alkaa olla aika maksimi vaikka olen kyllä kuvannut pikkusen myös 40X. Parempi kiinnitysysteemi eli esim. tuo sinun systeemisi voisi kyllä auttaa. Näissä mennään jo mikronin taikka 1/2 mikronin steppeihin, onkohan WeMakrolla mikroni pienin steppi? Muutenkin 10X on helpompaa ja 40X on jo aika tuskasta makrorigillä. Vetelen usein 10X:llä 5 mikronin stepeiilä, ei tule niin järjettömiä stäkkejä. Eli jos itse ostaisin näillä kokemuksilla ekaa linssiä niin ostaisin tuon Nikonin 10X linssin. Mituja ei kannata mun mielestäni ostaa ellei ole jo syvällä hommassa ja pakottava tarve niihin. Tosin onhan niitä muitakin linssejä pilvin pimein ja paljon edukkaampia eikä laatuerokaan ole välttämättä suuri. Heitit vaan tuon Mitun viestiisi niin ajattelin tuolta pohjalta kommentoida.

Moi Henri,

Setti on tämä: Raynox DCR 150 tube lens (Pro) – Wemacro Rail
Tuon saa tilattua ilman Raynoxiakin jos haluaa, mutta hintaeroa on vain 60e, joten mielestäni tuo reilun satasen linssi kannattaa kyllä mukaan ottaa.

Clamp tai luisti mitä itse käytän, on tämä: https://www.ebay.com/itm/CL-110N-Schnellspanner-Fur-Schnellwechselplatte-Stativ-Monopod-Arca-Swiss-Kamera/401795157889?hash=item5d8cdb8f81:g:Yl8AAOSwOSVdEZmI
Hakusanat “MENGS CL-110N”, noita on eri mittaisia, ostin silloisen pisimmän minkä sain. Kun kiinnitys on niin pitkältä matkalta, niin se jo auttaa paljon tuon kiinnityksen tukevoittamisessa. WeMacro pystyy siihen mikronin tarkkuuteen testatusti (joku pro, en minä).

Mulla on Mitutoyon linsseistä ollut mielessä 5x ja 10x, erinäisten huonojen raporttien takia olen ajatellut ostaa ne uutena Edmundsilta. CA-vapaa 5x tulisi tuon MPE65:n kaveriksi ja 10x sitten paikkaamaan Nikonin halpaa 10x linssiä, se ei ole kovin kummoinen. Suurempia suurennoksia pitää kattoa sitten jos laadukas 10x ei enää riitä. 20x luultavasti menee vielä tässä setissä, mutta isompia varten tarvitaan varmasti jo mikroskooppia ja muita kilkkeitä. Pienempiin suurennoksiin pitäisi saada se laadukas Konica-Minoltan 5400 skannerilinssi, mutta on hieman hankala löytää ja sutkauksen vaara on tietysti olemassa kuten kaikessa.

Toisenlainen valmissetti (ilman Raynoxia): http://www.mjkzz.com/product-page/variable-tube-system-with-clamps
Ko. myyjän makrokilkkeet: http://www.mjkzz.com/photography-gadgets

Kiitos linkeistä. Toi tuplaclamppi on näemmä yhteensopiva vain WeMacron kiskon kanssa. Muuten näkyy olevan kaikenlaista uutta kiinnostavaa kilkettä tarjolla.

Miksi muuten noin heikko näkemys Nikonin 10X linssistä? Kyllä sitä aiemmin ainakin pidettiin hyvänä linssinä just tällaiseen käyttöön. Oma näkemys vai jotain uudempaa yleistä näkemystä testipohjalta? Mitut on tietty huippulinssejä mutta hintaakin sitten on. Siis puhumme varmaankin linssistä Nikon Plan 10X/0.25 infinity WD 10.5.

Eiku tämä halpa:

Nuo tuplat on kohtuullisen leluja vermeitä, en ainakaan maastoon ottaisi niitä. Sellainen linkittämäni 10cm clamp on huomattavasti tukevampi eikä ole pahan hintainen. -Eikä tarvii tapella Stackshotin pienen kiinnitysalustan kanssa, ruuvaa siihen reilun kokoisen clampin ja siitä jo saa tukevuutta.

Jos muuten kuvailee APS-C kameralla, taitaa 100 mm optiikan käyttö olla noissa Mituissa mahdollista. Tällöin 20x:stä tulee supertarkka 10x. Joku sopiva kiinteä 135 voisi myös olla kiva ja Sigman 150 on kait erinomaiseksi havaittu. Joo - ei ole vielä Mitua itsellänikään, kun en ole saanut päätettyä…

“The electronically controlled focusing rack can be fully integrated into the NOVOFLEX-Q System with tripods, racks, brackets, etc. for complex set-ups. Another very special accessory is the special tube with a fixed achromatic lense for use of the MITUTOYO M-Plan microscope lenses.”

2 tykkäystä

Vielä kun saisivat kuvan oikeasta laitteesta. :slight_smile:

Hinta on luultavasti kohdallaan, joten ei tarvitse haaveilla :face_with_monocle:

Jep :sleepy:

Pricing and Availability:

Retail Price is € 1,799.00. US pricing TBA. Shipping is expected to begin in October 2019.

Valmistajan omat sivut kertovat myös samaa: NOVOFLEX announces Stepping motor driven focusing rack

0,2 mikronin stepit kuulostavat melko hurjalta, mutta jos totta, niin sittenhän hinta lie kohdillaan.

Täällä kanssa yksi makroilusta innostunut harrastelija. TG-6 tuli hankittua kun ilmeistyi markkinoille ja kyllä se mielestäni hintaluokkansa parhaimmistoa on. M1 mark II / III on alkanut kiinnostaa jos vaikka niillä saisi hiukan parempaa aikaiseksi…

Alla kuva hyönteisestä, joka löytyi viime viikolla terassilta. Kuvattu TG-6, 20 kuvan pino, tietokoneella yhdistetty.

1 tykkäys

M1 II/III + 60mm macro on hyvä yhdistelmä. En osaa sanoa, onko uudemmassa mallissa bracketing- tai stacking-toimintoihin tehty parannuksia. Jos ei ole, niin M1 II voisi riittää, ainakin jos sen hintaa nyt alennetaan uuden mallin tultua markkinoille.

Oheinen kirja on muuten erinomainen opastus erilaisiin makrokuvauksen tekniikoihin:
https://www.amazon.co.uk/Beyond-Extreme-Close-Up-Photography-Cremona/dp/1785004654

Kiitos kirjavinkistä. En ainakaan ole löytänyt mitään tietoja, että III olisi päivityksiä bracketing- tai stacking-toimintoihin. Olen miettinyt, että ottaisin 30mm M-zuikon. On tuo nykyinen setuppi sen oloinen, että läheltä on tarve kuvata. Ei siis tarve mennä luontoon… Omat makrokuvaukset eivät vielä ainakaan kauhean “lähelle” mene kun on tarkoitus käyttää kuvamateriaali virtualisoinnin perustana.

60 mm makro-objektiivissa on se etu, että kohde voi olla hieman kauempana. Tällöin valaistuksen järjestämiselle on enemmän toteutusvaihtoehtoja.

Päädyin lopulta M1 mark II ja 30mm M.zuiko makro-objektiiviin. Nyt vain itselläni tahtoo olla se ongelma, ettei kameran akku riitä tarpeeksi kauaa ja yrityksistä huolimatta akuston elektroniikka on rakennettu siten, ettei lipokennojen suora korvaaminen onnistu. Ajatuksena olisi siis syöttää jännitettä suoraan seinästä muuntajan kautta.

TG-6 ei liikkeisiin vaihdossa kelvannut, kuulemma pokkareiden markkinat ovat sen verran huonot.

Alla kuvakaappaus kaksitäpläsirkasta, jonka virtuaalimallin rakentamisessa käytin 9216 kpl valokuvia.

1 tykkäys