Geoglossum vai Cordyceps?

Tämä kasvoi Turun Ruissalon tammimetsässä syyskuussa. Melko pieniä, tämä suurin emä noin 3cm korkea. Onkohan kyseessä loisikka vai kieli?

Hei,

loisikat loisivat jollakin, kirkkaamman väriset usein jollain hyönteisellä tai niiden toukilla tai koteloilla. Osa lajeista loisii maahisilla. Eli kannattaa kaivaa…
Loisikat ja maakielet voivat homehtua, joten kun tuossa sivulla nyt näkyisi sivulla jokin uurre, niin voihan tämä kokonsa takia ehkä jokin homehtunut maakieli ollakin ellei sitten ole jokin Xylaria. Yhdestä kuvasta on ainakin tässä tapauksessä aika vaikea sanoa mitään varmaa.

Marja

Otitko näytteen?

Moi,

Loisikat, etenkin hyönteisloisikat ovat kaikki minulle toivelöytöjä. Jokin niissä kiinnostaa. Maahikkaiden loisikat ovat jo tuttuja osa. Hyönteisloisikoita en ole löytänyt. Joskin nyt epäilen, että perhosloisikan rihmasto kasvaa minun perhoskoteloiden talvetusastiassa! Oranssia rihmaa on painautunut lasia vasten ja tulee ehkä kotelosta. Katson keväällä jos tulee itiöemiä. En ottanut tästä näytettä mutta kaverini saattoi ottaa. Lähetän hänelle viestiä…


Hei,

etsin sinulle kuvaa ja tällainen löytyi, kuvattu 5.8.2009.
Loisikat eivät ole minullekaan ihan jokapäiväinen näky, mutta silloin tällöin niitä löytyy. Yhdessä vatukossa oli jonain keväänä todella runsaasti kevätloisikkaa. Ilmeisesti aiemmin jossain vaiheessa oli hyönteisyhteisössä käynyt jokin kato. Olisi sinänsä mielenkiintoista tietää, miten kauan sitten, sillä kuten näkyy, niin kotilon päällä oli jonkin verran kariketta. Olen löytänyt muurahaiskoisikkaakin muutaman kerran ja muurahaisetkin ovat olleet hautautuneita samalikkoon. Ihmeen hyvin nekin olivat säilyneet, mikä herättää ainakin meikäläisen mielessä kummastusta.

Marja

Cordycepsilla olisi pisteitä nuijassa. Pisteet ovat suuaukkoja josta itlöt pullahtavat ulos - nehän muodostuvat nuijan sisäpuolella pikku aukoissa.

Jäljelle jää sitten geoglossummaiset, joita nekin ovat monta suvullista nykyään. Niillä itiöt muodostuvat ulkopinnalla. Kuvan sieni on niin kummallisen vaalea, että voisi olla jotakin prempaakin.

Tuo Ruissalo on vakavasti otettava kohde. Siitä syystä vähän aina jännittää kun jotain sieltä löytää. Kaveri vastasi että hänellä saattaa olla siitä näyte ja jos on niin selvittävät sen Turun Yliopiston tyypin kanssa. Voin ilmoittaa tähän ketjuun jos asia selviää. Muussa tapauksessa koitan löytää sienen uudestaan samalta paikalta ja otan näytteen. Kiitos teille molemmille.

Marja, minkä kokoinen muurahaisloisikka on? Murkku on niin pieni eläin. Pitääkö ihan polvillaan ryömiä että sellaisen löytää? Myös kuoriaisloisikka on toiveena.

Sori Hokke sotkeennun ketjuusi mutta näistä ei googlaamalla oikein ota tolkkua. Mitäs tuo “pisteet nuijassa” versus “itiöt ulkopinnalla” oikein käytännössä tarkoittaa. Jotain kielimäisiä tullut löydettyä jotka ovat ihan sileitä ja sitten tämmöisiä itiöpintaisia jotka olen ajatellut loisikoiksi eli onkohan tämä mustaloisikka ja itiöt ovat pullahtaneet pisteistä ulos ja jos ovat niin onkohan tuosta “itiöt ulkopinnalla” löydettävissä jotain kuvaa josta saisi käsityksen miten nuo kaksi ryhmää erottaa toisistaan

Tuosta kuvastasi ei ihan ota selvää minkälaista näppylää tai itiötä siinä olisi pinnalla. Jostain olen myös napannut sellaisen ajatuksen että nämä “jääkiekkomailat” ovat loisikoita ja pystyt sitten niitä kieliä mutten kyllä edes tiedä miten lapakat ja kielet eroavat toisistaan eli lähinnä tässä kalastelen jotain tiedonmurusia aiheen tiimoilta :slight_smile:

Hei,
päättele itse:


Ei tarvitse ryömiä, mutta usein nämä pienehköt vetävät silti polvilleen tai ainakin kyyryyn kuvatessa tai kun yrittää löytää lisää…

Tästä löytyy kuvallista maakielititoutta siltä ajalta kun oli vain yksi tai kaksi sukua:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0ahUKEwjwt_XpqofZAhWMaVAKHV4RCcwQFghFMAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.eco-on-site.nl%2Fmirrors%2Fpwn-puur-natuur%2Fpdfs%2Faardtongen_in_de_duinen_van_noord-kennemerland_roobeek_2009.pdf&usg=AOvVaw0y9mIUGA1rLZibSNzaJynF

Loisikkakuvassa näkyy sekä tyhjiä suuaukkoja (ostioleja) että sellaisia, johon itiöt ovat juttuneet. Näyttää ihan mustaloisikalta, joka ei nykyään enää ole mikään Cordyceps vaan Tolypocladium ophioglossoides.

2 tykkäystä

Kuten jo sanoin, kannattaa kaivaa.:


Tosin aikojen saatossa esim. mustaloisikan oppii tuntemaan habituksesta, siinä on usein kellertäviä tai kellan ruskeita sävyjä ja keltaista sienirihmaa syvemmällä.

1 tykkäys

Tuo muurahainen on näköjään kekomuurahainen. Eiköhän muurahaisloisikka vielä osu silmääni. Jos alle millimetrin hyrräpunkit näkee metrin päästä niin näkee tuonkin :sweat_smile:

Noita maahikkaiden loisikoita löysin kahdesta paikasta viime syksynä. En ole koskaan ennen nähnyt. Mutta en ole kyllä etsinytkään ennen.