Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Harjaskiekko, Acanthonitschkea tristis

Jokunen vuosi sitten kurkkasin syksyllä pihan perällä olevan jasmikkeen alle. Olin vuosia heitellyt sinne syysmyrskyjen muualta tontille tuomia paksumpia puiden oksia sekä paksumpia pihasyreenin kuolleita, leikattuja rungon pätkiä. Niissähän kasvoi vaikka mitä pieniä sieniä. Siitä innostuneena olen pari viimeistä vuotta kerännyt maastosta mukaani aina joitakin sopivan pieniä, fillarin tarakalla kulkevia keppejä, ja nimilaputtanut ne puulajin mukaisesti. Nämä toimivat tulevaisuudessa sitten valokuvaajan hätävarana, jos on joko liian kylmä, sateinen tai päivänvaloltaan liian lyhyt päivä lähteä pidemmälle kuvaamaan.

Viime vuoden joulukuussa kuvasin pihallani pihasyreenin maapuulta jotain mustaa, hyvin pientä kiekkoa, joka tuolloin jäi arvoitukseksi. Tänään jostain muistin syövereistä putkahti yhtäkkiä mieleeni sellainen nimi kuin harjaskiekko. Rymanissa sattui olemaan jopa kuva siitä ja kotelopullojen tyvellä oleva tankeakarvainen rihmamatto paljasti, että sitähän minä olen kuvannut.

Laji.fi:ssä on harjaskiekosta aika vähän havaintoja, mutta luulen, että sitä ei vain ole osattu katsoa. Minulla ainakin on sellainen mielikuva, että vastaavia kiekkoja olen nähnyt muuallakin, mutten ole niitä viitsinyt kuvata, koska olen epäillyt, etten kuitenkaan saa niille nimeä.

Rymanin mukaan laji kasvaa kuorettomalla lehtipuulla ja kotelopullojen koko on 0,3-0,35 mm. Pihallani pääosa kotelopulloista kasvoi kuorettomalla puulla, mutta myös rungosta irronneen mutta siinä vielä kuorena olevien kuorien alla sekä myös kuorella silloin, kun kuori oli repeillyt ja välissä olevassa paljaassa puussa kasvanut sieni oli levittäytynyt myös puun paljasta osaa ympäröivän kuoren reunoille.

Alla kuvia sienestä 8.12.2020, jospa ne auttaisivat muitakin lajin tunnistamisessa. Samat kuvat löytyvät pienentämättöminä lajin nimihaulla Laji.fi:stä.

1 Like

Hei,

kiva löytö.

Ehkäpä on etelässä yleisempi, sillä olen itse löytänyt tätä vain kerran jostain epämääräisestä puukasasta metsästä vuosia sitten. Siinä lähellä kasvoi vain tavallisia lehtipuita ja iäkäs (villi-?) omenapuu. Muistan paikan, jos viitsisi voisi käydä katselemassa vieläkö löytyisi. Sienten ja limasientenkin itiöthän ovat vähän kuin omenia, jotka bruukkaavt pudota puun lähistölle…

t:Marja