Kuvailin eilen Kivinokassa kääpiä. Löytyi esim aarnikääpiä ja kelmukkaa
Yhdellä kuusen maapuulla kasvoi rusokantökääpiä + pohjanrypykkää ja näiden lisäksi jotain minulle tuntematonta valkoista paperinohutta kääpää runsaina pieninä laikkuina rungon alapinnalla. Laikut olivat osin käpertyneitä reunoistaan irti puupinnasta ja pillit olivat pitkiä tervähampaisia malliltaan. Mistähän suunnasta tälle voisi löytyä lajia
Kartanon rantametsässä yhden massiivisen lehmuksen maapuun sahauspinnalla kasvoi jotain nahakanoloista. Ensin ajattelin että voisi ehkä olla purppuranahakkaa mutta alapinta olikin ryppyinen joten tuli mieleen että voisi olla leppäpoimukkaa. On kuitenkin värimaailmaltaan vähän outo ylivuotisena elikkä olisiko tähän muuta lajiehdotusta?
edit. välähti että tämä taitaakin olla rustokääpä.
Olisikohan tuo kasvualustasta osin irti käpertynyt jokin Antrodia? Helpoimpana vaihtoehtona Kelokääpä…
Kiitos, kelokääpää on kyllä Kivinokassa. Olen sen vain mieltänyt tukevammaksi, mutta nämä valkoiset resut eivät kyllä ole minulla millään lailla hallussa.
Kyllähän Kelokääpä on yleensä tukevampi, se nyt on vain aika yleinen laji.
Poimulakkikääpä (Osteina undosa) tuli vielä mieleen yhtenä mahdollisuutena mieleen, mutta ihan arvailua tämä on.
1 tykkäys
Poimulakkikääpä voisikin olla aika hyvä kandi tähän. Kääpäkirjassa lajista nimenomaan mainitaan ohuuden lisäksi kasvaminen tyypillisesti rusokantokäävän lahottamassa puussa. Sinulta löytyy myös Matti Kuljun dettaamana kuva aika lailla vastaavasta tapauksesta. Tulee varmaan seurattua tätä maapuuta kun sijaitsee tuossa miltei nurkalla.
Tuosta käpertyneestä ei oikein pysty sanomaan. Jotain Postia-Oligoporus-osastoa. Kannattaa käydä syksyllä uudestaan, voihan se hyvässä paikassa olla jotain erikoisempaakin. En esim. osaa sanoa voisiko myös rusakonkääpä mennä vanhana tuollaiseksi (se toki voisi olla määritettävissä vähän mädästäkin).
Lehmuspöllin päässä voisi olla myös kelmukka (tekee lakkia) tai sitten tikankääpä jos oikein hyytelömäinen malto. Tikankääpä kuuluu myös siihen porukkaan jonka pillit ovat oikeasti poimut. Mutta nämä ylivuotiset ‘peruslajitkin’ on vähän hankalia joskus.
1 tykkäys