Hento mutta kookas seitikki - Cortinarius xanthocephalus

Laitetaan pitkästä aikaa yksi kuva pohdittavaksi. Äsken kävelyltä löytyi tällainen aika kookas ja näyttävä seitikiksi olettamani sieni, jonka lajinmääritys ja lajiryhmäkin ovat ihan auki. Kasvupaikka oli kostea lehtimetsä: koivuja, haapoja, pajuja, leppiä jne. mutta havupuita ei lähellä kasvanut. Oletan että nuoret heltat ovat olleet violetinsävyiset. Tuoksusta ei selvää kuvaa, voi olla että tuoksu oli tai sitten ei.

Lähinnä veikkaisin tähän koivuseitikin ryhmää, mutta siinäkään ei oikein löytynyt selkeää matchia. Näyte on nyt kuivumassa ja täytyy se tutkia sitten aikanaan, mutta olisi kuitenkin kiinnostusta kuulla mitä mieltä muut tästä ovat. Harvoin kuitenkaan löytyy näin näyttävää mutta samalla täysin outoa seitikkilajia. Voi nyt toki olla että tämä on joku ihan muu jota en vain keksinyt itse.

Kävin läpi kuvastoja koivuseitikkiryhmästä ja myös verihelttaseitikkiryhmästä mutta hyvää kandidaattia ei oikein löytynyt. Auttaisi paljon jos olisi kuva nuoremmasta sienestä mutta noinhan siinä usein käy että kaikki ikäluokat eivät ole kivasti siinä samassa esillä. Olisi mukava auttaa mutta ei oikein löydy mitään sopivaa lajia. On kyllä hieno väri noissa heltoissa ja myös erikoisen tiheät heltat. Kaipa tuon seitikki on kuitenkin pakko olla.

Kävin tarkastamassa paikan uudelleen, nyt sinne oli noussut tällaisia sieniä:

Luulen että tämä nyt lukitaan koivuseitikkiryhmän sieneksi. Se mikä niistä se on, onkin paljon hankalampaa.

Tämä tapaus oli sekvensoitavana. Kyllä se koivuseitikin ryhmään menee. Tässä ryhmässä on kuitenkin niin paljon lajeja sekä nimistösekaannuksia, että varman nimen määrittäminen tälle ei ole ihan yksinkertainen prosessi.

Hain tälle sienelle vertailusekvenssejä GenBankista blastaamalla (hakemalla parhaat osumat). Lisäksi hain Unitesta muutaman vertailusekvenssin per laji kaikista Anomali-sektioon kuuluvaksi tietämistäni, täälläpäin tavattavista lajeista. Ulkoryhmäksi otin lajin Cortinarius bolaris. Tulokseksi tuli tällainen puu. Merkkasin siihen punaisilla lätkillä suomalaiset lajit ja sinisellä nuolella oman näytteeni.

Puu on hieman sekava, ja esimerkiksi nimet C. anomalus ja C. caninus esiintyvät monessa eri kohdassa puuta. Kuitenkn sen perusteella tämän sienen lajinimeksi näyttäisi tulevan Cortinarius xanthocephalus. Varsinkin alakuvan sienet ovatkin samannäköisiä kuin Cortinarius Flora Photographican xanthocephalus-kuvat. Xanthocephalus näyttäisi myös olevan vanhempi nimi kuin samaan kohtaan sekvensoituvat alpicola ja azureovelatus.

Olen kuvitellut löytäneeni tämän xanthocephaluksen aikaisemminkin. En ole varma seuraako tätä palstaa nykyään kukaan joka oli Merikarvialla Sienipäivillä 2019; paikallisen majoituksen pihamaalla kasvoi samantapaisia sieniä joista olen tehnyt tämän havainnon:

http://tun.fi/JX.1040228

Noita Merikarvian sieniä ei tutkittu kuitenkaan tarkemmin, joten niiden lajinmäärityksestä en ole ihan varma. Ainakin ne ovat selvästi nyt tutkittuja tanakampia joten voivat kyllä olla jotain ihan muutakin.