Moi, muistaakseni hyönteisfoorumilla taisi olla juttua joskus, minulla on pieni ylimääräinen pelto johon olen istutellut ja kylvännyt vähän kaiken näköistä mielestäni hyvää hyönteiskasvia, joita olen löytänyt mm.kasviluetteloista (perhosen kuva tms.) projekti vielä alkutekijöissään joten alue vielä lähinnä rikkaruhokenttä, aikanaan luin Mikkolan ja jonkun muun aiheeseen liittyvän kirjan, sieltä tarttui jotain, saisivat olla monipuolisia hyönteiskasveja (pistiäiset,perhoset,kärpäset yms.),lisäksi voisivat olla melko pitkän kukinta-ajan omaavia. Joten kysynkin teiltä ammattilaisilta ehdotuksia, syrikkä taitaa olla se ykkönen, mutta ei oikein sovellu tähän tapaukseen.
T:Jyri
Moi, tässä muutamia tosi hyviä.
Laitan ekaksi päiväperhos ja mehiläiskasvit: Hirvenjuuret, punahattu, punatähkä, punalatva, hunajakukka, yrtti-iiso, maksaruohot, ohdakkeet, asterit, nauhukset, meiramit, mintut, purtojuuri, ruusuruoho.
Yövuoroon: Kohokit, tervakot, rohtosuopayrtti, illakko, helokit, köynnöskuusamat, tupakat, leimut.
Jotain tärkeää varmaan unohtuikin listalta…
Kiitos, joitakin noista löytyykin jo siemenpussista, varmaan hankala mitään top 10 listaa tehdä, onkos ideoita puista ja pensaista, pajuja olenkin jättänyt pellon reunaan, vähän leikellyt et kuvattavat olisivat inhimillisellä korkeudella, ovathan elintärkeitä kasveja keväällä.
Pensaista ainakin kaikki eri syreenit olisi hyvä istuttaa niin saa pitkän kukinta-ajan. Perinteinen pihasyreeni aloittaa. Sen jälkeen jatkaa puisto, unkari ja nuokkusyreenit. Pajut on ilman muuta aikaisin keväällä hyviä. Niitäkin on vaikka mitä lajeja. Matalia kannattaa istuttaa niin helpompi tarkkailla hyönteisiä. Hanhenpaju esimerkiksi on aika mukava. Saa alle polven korkeudelta tarkkailla perhosia ym. Puuvartisista kasveista varmasti löytyy vaikka mitä huokutusmielessä, mutta en ole niihin niin perehtynyt mitkä on hyviä. Vaativat paljon tilaa ja kasvatus on hidasta. Sama tulos saadaan helpommin perennoilla ja yksivuotisilla. Mutta köynnöskuusamat on ihan pakko jos kyttää kiitäjiä. Tuoksuköynnöskuusama aloittaa. Siitä jatkaa ruotsinköynnöskuusama ja kukinnan viimeistelee jopa syksyyn asti kukkiva koreaköynnöskuusama. Kaikki vetää kiitäjiä päivin ja öin (esim stellaa). Kuusamat voi myös istuttaa monella eri tyylillä. Kalliolle maanpeittokasveiksi tai antaa kiipeillä puihin tai aitoihin. Syrikästä piti vielä sanoa. Se davidii-laji mitä meillä kasvatetaan on vain yksi monista. Sitä viljellään suurien kukkien takia. Käsittääkseni on olemassa paljon muitakin ja jopa talvenkestäviä! Tämä selvittely on multa jäänyt vähän vaiheeseen. Tarkoitus olisi tilata ulkomailta jotain vahvaa lajia siemenistä ja kokeilla.
Tilaa kyllä on pensaille ja puillekkin, olen ajatellut istuttaa muutenkin esim. näitä jaloja lehtipuita ja myös joitakin havupuita ja katsoa miten pärjäävät.
Suomen niittysiemen myy valmista perhosniitty sekoitusta
https://suomenniittysiemen.valmiskauppa.fi/perhosniitty-p-1026.html
Sivulla lueteltu melkein samat kasvit mitkä Hokke mainitsi.