Tunnistaako kukaan? [Kaliforniantuliunikko - Eschscholzia californica]

Pälkäne 5.7.2025. Google Lens ei tunnistanut tätä kukkaa. Tunnistatko sinä? Nuo piippalakit ovat saman lajin nuppuja.

1 tykkäys

Kaliforniantuliunikko – Wikipedia

2 tykkäystä

Kiitos Terttu! Tämä oli yhtenä siinä 15 lajin perhoskukka-siemenlaatikossa, jonka Tokmannilta ostin. Mutta en kyllä saa kieltäni niin solmuun että pystyisin lausumaan tuon tieteellisen nimen?

Aika hurjahan se on… mutta kukat ovat kauniita! Toivottavasti myös perhoset innostuvat niistä. :butterfly:

1 tykkäys

Toistaiseksi kukkalavani on ollut pettymys, vaikka lähes kaikki kasvit siihen olen valinnut perhosia vetävistä lajeista. Suurin perhonen, joka on kukkalavallani käynyt on kaalikoi? Toisaalta harjaneilikka, punahattu ja valkotupakka eivät ole vielä kukkineet.

1 tykkäys

Odottele rauhassa heinäkuun loppua ja elokuuta, niin alkaa löytyä vierailijoita. Sitten jo useammat kukatkin kukkivat. Minä avaan niihin aikoihin aina perhosbaarin.

1 tykkäys

Tuo perhosbaari on varmaan hyvä houkuttelija. Kotioloista ei kuitenkaan löydy mitään alkoholipitoista, koska emme kumpikaan käytä niitä. Vaarinkaljakaan ei ole, koska olen viljakasvien gluteenille allerginen. Täytyypi hakea jokin vaarinkaljapullo, fariinisokeria ja hiivaa, sekä pesusieni, niin eiköhän niistä saa perhosbaarin nesteet aikaseksi.

1 tykkäys

En minäkään alkoholia siihen käytä, vaan punaviinietikkaa. Se toimii oikein hyvin, sillä onhan sekin käymistuote. Vanha pesusieni muovirasiaan ja kippaan sopivan annoksen sokerivettä (fariini- tai hedelmäsokeria tai jopa siirappia), jonka sekaan lorautan hajuksi punaviinietikkaa. En ole tarvinnut hiivaa lainkan. Toimii… kuten kuvasta näkyy! :+1:

1 tykkäys

Punaviinietikkaa, fariinisokeria ja vettä löytyy. Pesusieni ja hiiva puuttuu. Vai tarviiko tuohon annokseen hiivaa?

En ole käyttänyt koskaan hiivaa. Etikkatilkka on riittänyt.

1 tykkäys