Idänkirsikorentojen kanssa saa olla tarkkana

Kaveri laittoi aamulla kuvan idänkirsikorennosta, paikasta johon olen odotellut uusia lajeja jo pitkään. Koska laji puuttui listaltani, lähdin työpäivän jälkeen sitä etsimään. Löysin kaksi koirasta ja kolme naarasta :slight_smile:

Jo aiemmin olen miettinyt, että tämän lajin voi kyllä melko helposti ohittaa isona vaaksiaisena, mutta kokemusta asiasta ei tietenkään ollut. Korentoja etsiessäni näin kuivalla heinällä kieppuvan ison vaaksiaisen, mutta päätin kuitenkin katsoa sitä tarkemmin…sehän olikin paedisca. Onneksi muistin aiemmat pohdintani :slight_smile:

2 tykkäystä

No olipa sinulla hyvä onni, kun samalla reissulla onnistuit näkemään noin monta yksilöä!
Kyllä noiden etsiminen usein tuntuu siltä, kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Itsekin “metsästin” idänkirsikorentoa pitkään useista paikoista kymmenien kilometrien päästä kotoa. Lopulta siinä onnistuinkin.
Nyt sitten kyseinen laji löytyikin pari vuotta sitten ihan kotinurkilta parin kilometrin päästä. Viimeisimmät havainnot myöhään viime syksyltä.

1 tykkäys

Löysin tänään uuden paikan, josta laskin kymmenen yksilöä :slightly_smiling_face: Lajissa ei ole ko. paikalta ko. lajista aiempia havaintoja, joten voi ihan hyvin olla täysin uusi paikka.

Kaksi oli samalla lehdellä

Voin vain edelleenkin kuvitella, kuinka hieno tunne on löytää uusi laji ja vieläpä kahdesta paikasta ja kaiken lisäksi noin monta yksilöä kerralla! Tämän lajin osaltahan olet nyt onnistunut täydellisesti, kun olet samantien saanut myös kuvattua molemmat sukupuolet. Tuo koiraskuva ja nuo kaksi naarasta samalla lehdellä ovat erinomaisia! Koiraskuvan tekee erityisen mielenkiintoiseksi tuo siipien keijukorentomainen asento. Liekö tuuli pöllytellyt ennen lopullista heinälle istahtamista.

1 tykkäys

Itse en ole perehtynyt korentoihin juuri ollenkaan enkä osaa niitä määrittää enkä ole saanut muutamaa lukuunottamatta kuvattuakaan.
Eilen Heinäveden Palokissa, alueella, jossa on pieni lampi, lenteli pieni korento lammen rantanurmikolla pysähtyen hetkeksi nurmelle. Luettuani aiemmin tämän ketjun muistin, että idänkirsikorentoa voisi luulla isoksi vaaksiaiseksi, ehdinkin sen tarkemmin nähdä ennenkuin lenteli eteenpäin ja varmistui siis, että kyseessä oli korento eikä vaaksiainen. Oli myös ruskeasävyinen väritykseltään, tarkempia kuvioitu en ehtinyt nähdä. Kyseisen lammen rannalla lentelee suht paljon muitakin korentoja.

Summa summarum, olisiko tämä korento siis voinut olla idänkirsikorento vai lentääkö tähän aikaan jotain muuta pientä, samankokoista korentoa? Laji.fi:n havaintokartassa ei ollut yhtään havaintoa idänkirsikorennosta tältä korkeudelta. Tätä havaintoa ei tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta jos on mahdollista, niin pitää pitää silmät auki ja kamera lähettyvillä siellä seuraavan kerran käydessä :).

Vähäisen kokemukseni mukaan idänkirsikorento ei pakene kauas, vaan lentää pienen, nopean pyrähdyksen seuraavalle korrelle tai muulle sopivalle paikalle, missä se hyvinkin nopeasti niputtaa siipensä toiselle puolelle takaruumista. Tämä erilainen käyttäytyminen minulle paljasti suurimman osan noista havaitsemistani yksilöistä, osa löytyi ihan suoraan korsilta.
Okatytönkorento lentää vielä, sen naaraita on myös ruskeita, mutta se on hieman isompi laji ja käyttäytyy eri tavalla lentäessään.

1 tykkäys

Ranehan jo pohjustikin hyvin tuota sinun kysymystäsi. Varsinkin noita pieniä tytönkorentoja on monia lajeja, joiden joukosta löytyy myös erityyppisiä ruskeasävyisiä korennon lajista, sukupuolesta ja iästä riippuen.
En oikein usko, että idänkirsikorento olisi vielä ehtinyt levitä Heinäveden korkeudella saakka, kun lähimmät havainnot etelämpänä löytyvät Imatran tietämiltä.Mutta ainahan kannattaa olla tarkkana, eihän sitä koskaan tiedä…

1 tykkäys

Löysin jälleen uuden idänkirsikorentoesiintymän Porista, laskin 42 yksilöä.

No jo on idänkirsikorento menestynyt Porin suunnalla ihan käsittämättömän hyvin, tai sitten sinulle on kehittynyt jokin “superkatse”, kun tuollaisia yksilömääriä havaitset!
Itse en ole koskaan kerralla havainnut kuin yhden tai korkeintaan kaksi yksilöä.

1 tykkäys

On kyllä käsittämättömän paljon löytynyt ko. lajia, kaikilla kerroilla, joina olen sitä mennyt etsimään käytännössä.

Moi, ajattelin minäkin heittää huomioita idänkirsistä vuosien varrelta, elokuussa löydettävissä lähes mistä tahansa mm. kaupungin meluvalleilta, lähes keskeltä mäntymetsää, vettäkään ei tarvitse kovin lähellä olla, minulle yllättäviä vakituisia esiintymispaikkoja ovat olleet metsien ympäröimät pienehköt peltoalueet joissa isompi oja, lähin havaintoni kotiovelta 30m päästä, ekat havainnot aikoinaan muutaman kilometrin päästä, tällä hetkellä voinee sanoa ainakin omalla retkeilyalueella jo ns jokapaikan lajiksi muttei yksilömäärältään kuitenkaan runsaaksi, ei taida ihan kuulua ketjuun nämä pohdinnat, no joku poistanee
T :Jyri

Jyri, ainakin minusta on mukava seurata tällaisia ketjuja, joissa kerrotaan vähän muutakin kuin pelkkä lajinimen määritys! (Sellaisiakin toki tarvitaan. :+1:) Itselläni ei taida olla edes mahdollisuutta kohdata idänkirsikorentoa täällä Joensuun seudulla, vaikka idässä asunkin…

Tällä foorumilla on hienoa, kun löytää alueelta kuin alueelta apua erilaisiin tunnistusasioihin, ja voi sitä myös osaltaan antaa siltä osin kuin kokee pystyvänsä Tämä osio lienee meille kaikille se tärkein.
Olen kuitenkin, Terttu, kanssasi täydellisesti samaa mieltä siitä, että on mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksista ja havainnoista laajemminkin. Sillä tavoin voi omaakin tietämystään ja harrastustaan lisätä ja syventää. Esim sekä Ranen että Jyrin kommentit ko. kirsikorentojen osalta olivat minusta todellakin mielenkiintoisia! Johan foorumin ohjeissakin todetaan, että voidaan keskustella havainnoista ja kokemuksista…

Kyllä se sinne pian ilmestyy, ellei jo ole, itse olen paljon yksilöitä havainnut myöhemmin syksyllä ilmojen jo viilentyessä ihan vaan kävelemällä koiran kanssa jotain lämmintä metsänreunaa aurinkoisena päivänä tms, jossa yksilöt ovat lämmitelleet kivellä tai kannolla tms hyvin näkyvissä.
Edit : syksyllä havaitut ovat olleet jo suhteellisen lähellä jotakin vesistöä oli se sitten pelto-oja tai tekolammikko tai jokin isompi vesistö

Kyllä tämä laji alkaa vaikuttaa jokapaikankorennolta, eilen löytyi taas uusi paikka.

Kiitos vinkistä, Jyri! Täytyypä syksymmällä kierrellä lähilammen rantoja. Tänään kuvasin siellä todennäköisesti elokorentoja.