Involvulus cupreus [luumuleikkuri]

Näyttää otsikon lajilta, mutta täytyy varmistaa, kun ei ole aikaisempia havaintoja KP:lta. Suomeksi luumuleikkuri, mutta ei kyllä luumuja kasva kesämökin pihalla. Pituus n. 5 mm.

Evijärvi 20.9.2025

Entäpä omenaleikkuri ?

Kyllä tämä luumuleikkuriksi sopii mielestäni oikein hyvin. Seinäjoen aluelta on ilmoitettu havaintoja, joten täysin mahdollista on, että Evijärveltäkin niitä löytyy. Kaikki eivät suinkaan ilmoita havaintojaan Laji -sivustolle. Itse olen kerran tavannut luumuleikkurin täällä Joensuun seudulla, eikä luumupuita minullakaan ole. Omenaleikkuri (Tatianaerhynchites aequatus) ei käy, sillä sen levinneisyysalue on varsin suppea aivan eteläisimmässä Suomessa. Myöskään väritys ei ole samanlainen.

Minustakin muut lähilajit ovat vielä kauempana eikä värityskään sovi. Omenaleikkurin sivulla lukee, että laji ei esiinny Suomessa.

1 Like

Minulla on Foorumilla määritetty kuva omenaleikkurista, olen kuvannut omalla
pihallani. Joten, ilmeisesti laji esiintyy myös Suomessa!

Kyllä Laji -sivustolla on Havainnot Suomessa -kohdassa mainittu, että Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Etelä-Hämeessä omenaleikkuria esiintyy havaintodatan perusteella, mutta ne eivät ole asiantuntijan arvioimia.

Palaan vielä sen verran asiaan, että Euroopan hyönteisopas-kirjasta (Michael Chinnery) löytyy omenaleikkuri sivulta 285 ja maininta: “Eteläisimmässä
Suomessa, paikoin runsaslukuinen.” Myös Ötökkätieto-sivulta löytyy kys.
kärsäkäsmäinen.

Luumuleikkuri joo. Ei ole kyllä pelkästään luumulle rajoittunut, oliskohan Prunuksilla yleisemmin. En kyllä suoraan muista miltä oon itse löytänyt.

1 Like

Minä kuvasin luumuleikkurin tuomelta (Prunus padus).

1 Like

Ainokaiseni luumuleikkurin oon löytänyt pihlajalta v. 2020!

Kiitos kaikille kommenteista. Tämä ei ollut puulla ollenkaan, vaan nokkosen lehdellä.

En tiedä, mitä sekoilin omenaleikkurin levinneisyyden kanssa; ehkä olin jonkin toisen lajin sivulla.