Kahdenlaiset kangaskarvaslakit

Olen jo pitkään kiinnittänyt huomiota siihen, että kangaskarvaslakkeja on kaksi toisistaan aika tavalla poikkeavaa tyyppiä. Yleisin on tällainen, varsin sileä- ja oranssilakkinen, jonka heltat ovat valkeahkot, oranssinruskeatäpläinen:

Melko usein kuitenkin tapaa myös tällaista, selvästi nukkalakkista, vaaleanruskealakkista sientä jonka heltat ovat enemmän tai vähemmän keltaiset.

Jo pitkään olen sinänsä ollut tietoinen sekä nimestä Gymnopilus sapineus että Gymnopilus penetrans. Funga Nordicassa mainitaan suomalaisena lajina vain penetrans, sapineuksesta mainitaan havaintoja vain Tanskasta. Täällä laji.fi:ssa on kyllä havaintoja kummastakin lajista.

Jos tuo FN:n lajikuvauksen olisi vaivautunut lukemaan :slight_smile: niin tuon keltahelttaisen olisi kyllä voinut yhdistää sapineukseen. FTE:ssäkin sapineus mainitaan “more felty”. Nyt keksin kuitenkin tällaisen sivuston, jonka mukaan nämä penetrans ja sapineus nyt aika hyvin menisivät näihin kahteen tyyppiin:

Onkohan tämä näin yksinkertaista?

Itse en ollut tätä sapineusta vielä keksinyt mutta nyt kun katson tuon saksalaisen saitin kuvia niin minulla on vastaavia kyllä kuvattuna mutta olen kirjannut ne kirpeäjuurekkaiksi. Elikkä nyt ihmettelen tämmöisiä (kolme eri esiintymää)

Onko nämä karvaslakkeja (G. sapineus) vaiko kirpeäjuurekkaita? Sori jos sotken tässä selvää asiaa. Kirpeäjuurekkaan sellainen ohutmaltoinen muoto on kyllä tuttu ja nämä joita nyt aloin ihmettelemään ovat erilaisia mutta laji on kait monimuotoinen? Taidan olla pikkusen pihalla tässä…

Tämä on siinä mielessä hyvä nosto, että kirpeäjuurekkaitakin on kahdennäköisiä. Useimmitenhan se on kauttaaltaan vaalean kellanruskea:

mutta toisinaan hyvin voimakkaan keltahelttainen:

…ja tuo voimakkaan keltahelttainen kyllä voi tuoda mieleen tämän mahdollisen sapineus-karvaslakin.

Uskoisin että ainakin tuo Henrin viestin alin kuva on karvaslakki. Kahdesta muusta en ole ihan varma, mutta jos pitää jompikumpi valita niin karvaslakkia niihinkin ehdottaisin.

Kiinnostava juttu tämäkin. Täytyy ottaa nämä erityistarkkailuun. Karvaslakkeja löytää sekä suoraan maapuilta että puukarikkeelta, näitä hämmennystä aiheuttavia keltahelttaisia en muista löytäneeni suoraan maapuulta. Kirpeäjuurekas on karikesieni mutta olen löytänyt sen kyllä kasvamassa suoraan lehtikuusen kävystä, suoraan maapuulla se ei kyllä varmaan kasva. Kummatkin on voimakkaan karvaita maultaan elikkä itse olen näistä nyt hieman sekaisin. Täytyy varmaan ottaa näytteitä ja tutkia jos skooppaamalla saisi näihin tolkkua.

edit.
muistin että minulla on kuvasarja yhdestä kirpeäjuurekkaan esiintymästä Helsingin Haltialan arboretumista lehtikuusten alta melko puhtaalta lehtikuusikarikkeelta

Ensimmäiset kaksi kuvaa siis 31.08 ja viimeinen samoista sienistä 16.09.

Hyvä huomio Mikolla. Meillä lienee kolme lajia, jotka ovat kovin kangaskarvaslakin näköisiä. G. penterans on se tavallisin, kasvaa lähinnä laholla havupuulla. kellanruskea sävyinen, heltoissa selvästi ruostetäpliä. Gymnopilus sapineus on kasvaa monenlaisella alustalla, itselläni on sekvenssivarmistettuja havaintoa lehdosta laholta lehtipuulta, maasta mäntykankaalta ja tunturista. Sen lakki ja jalka on säikeisemmän näköiset. Heltoissa ruostetäplää vähemmän. Kolmaskin laji löytyy, se on lähellä penetransia sekvensseissä. Siitä on joskus käytetty nimeä fulgens (joka lienee eri laji). Kasvupaikat ovat olleet lähinnä maassa, mutta tämä on huonosti tunnettu. Siitä voisi käyttää nimeä G. hybridus. Tämä porukkaa vaatii vielä lisäselvittelyä.