Kaksi herkkusientä

Helsingin Haltiala 03.06.2019. Sellainen jokivarren kulttuurivaikutteinen sekabiotooppi mutta lehtoa kuiteskin, nokkosta, vuoheputkea, pajuja, tuomia.

Helsingin Meilahti 08.06.2019. Kävelytien vieressä kuusikarikkeella mutta aivan vieressä myös jotain “raidankantoa”.

Kumpikin tuoksui aika lailla samalta kuin kaupan herkkusienet. Minkäänmoista värjäytymistä en saanut kummassakaan aikaan vaikka parhaani yritin. Ei ainakaan mainittavaa tyvipaksunnosta, lakin pinnat kummallakin heikosti karvasuomuiset.

Saakohan näistä lajia/lajeja? Itse olen arponut ja vaihtanut lajeja jo pariin otteeseen…

Tutkiskelin pikkusen mitä mahdollisuuksia tässä olisi. Rajasin mahdollisuudet viiteen, ihan sillä perusteella että ovat suunnilleen samanoloisia, on tavattu jo kesäkuun alussa ja ovat yleisiä. Vaihtoehtoja jäi neljä + yksi.

1: Peltoherkkusieni
2. Puistoherkkusieni
3. Upeaherkkusieni
4. Nurmiherkkusieni

Mikään näistä ei kuitenkaan oikein natsaa. Niinpä olen kallistunut sen viidennen suuntaan elikkä epäilen että nämä kummatkin ovat viljelyherkkusieniä (A. bisporus). Aihetodisteina löytöpaikkojen sijainnit joista tulee mieleen vahvasti seuraava tapahtumaketju: on oltu piknikillä/rillaamassa ja pois lähdettäessä on nakattu parit ylijääneet herkkusienet polun varteen. En kyllä yhtään tiedä onko tämä edes mahdollista kaupan herkkusienien ollessa kyseessä, mutta kummassakin tapauksessa löytöpaikka on ns. eka sopiva puska polun varressa. Eli ihan näin hypoteettisen ajatuskulun keksin…

Skoppissa asia ilmeisesti selviäisi suht helposti? kun viljelyherkkusienellä on kaksi-itiöiset basidiot, mutta näytettä ei ole joten taitaapi jäädä ainakin oman osaamiseni puitteissa nämä Agaricus sp:ksi.