Kaksi oranssia kääpää, vai onko toinen joku muu?[Rusokääpä, Pycnoporellus fulgens]

Olen seurannut heinä-elokuun vaihteen molemmin puolin kaatuneella kelolla kasvavia oransseja kääpiä, ne lienevät rusokääpiä, mutta neljässä päivässä kelon alapintaan oli kasvanut kovasti erinäköinen oranssi kääpä - vai onko sen kääpä ollenkaan, tänään 9.8. se näytti tältä:

Mukana ei ollut mittaa, koko on suurin piirtein auki levitetty kämmen, väri vaalea kellertävä oranssi. Rusokääväksi arvelemani olivat kasvun alkuvaiheessa melko samanvärisiä, mutta tällä kasvukohta rungon alapinnalla ja kasvutapa pinnanmyötäisesti kiinni on eri.

Kelo on mielestäni kuusi, mutta en ole 100%:n varma, voi olla myös mänty. Metsä on muinaisrantatöyrään hiekka-moreenimaa, kenttäkerros vaihtelee perus tuore mustikkatyypin kuusivaltaisesta sekametsästä lehtokankaaseen melko suppealla alueella.

Rungon reunalla kasvavat ovat tämäntyyppisiä:

Kaikki ovat rusokääpiä. Pinnanmyötäinen kasvutapa johtuu puun alapinnalla kasvamisesta, kääpä on vielä nuori ja vaiheessa.

1 tykkäys

Kiitos tunnistuksesta (!)

Hmmm… kuvan perusteella minä olisin kyllä määrittänyt tuon resupinaattisen oranssikääväksi (Erastia aurantiaca). Sormituntumalla nämä toki saisi helposti erilleen, oranssikääpä on pehmeän mehukas mutta rusokääpä säikeinen. Mutta jos olivat samalla kelolla niin kaiketi sitten on todennäköisemmin rusokääpä.

Nyt viikon ikäisenä tässä alkaa kasvaa samanlaista rusokäävän nukkapintaa niihin vielä vähiin kohtiin, joissa näkyy vastakkaista puolta:

Olen aikaisessa vaiheessa kuvaamassa, sienestäjät irroittelevat vähän kaikkia kanttarellin värisiä vaikka eivät kanttarellejä olisikaan.