Karvakka Pudasjärveltä 10.9

Olen löytänyt tällaisia karvakoita juolukanlehdeltä kerran vuonna 2014 2 itiöemää. Laji määrittyi ascofrancessa Incrucipulum virtembergenseksi. Nämä kasvoivat käsittääkseni mustikan lehdillä.

Sienipäivillä oli skooppi käytössä ja tutkin yhden. Tällä on upeat kidekärkiset karvat ja muistin aiemman löytöni, tosin Incrupila virtembergencenä, kun en ollut ottanut löytämieni lajien listaa mukaan. Muutama muukin paikalla ollut sai sitten ihailla upeita karvoja skoopissa. Väitin, ettei moni ole moisia nähnyt, koska laji vaikutti Suomelle uudelta. No, laji ei kuitenkaan ole Suomelle uusi, kuten silloin luulin :flushed: Lajiluettelosta löytyy Lachnum virtembegense.

Laji.fissä näyttäisi olevan yksi keräys Lachnum virtembegense:stä vuodelta 1982.

Lisäys: Kun itse joskus huomaan muiden kuvista pieniä kotelosieniä varsinaisen kohteen ohella, niin huomaan niitä joskus omistanikin. Tuolla lehdellä näyttäisi olevan mahdollisesti toistakin, karvatonta lajia. Ne voisivat olla esim. Hymenoscyphus caporinicolan alkuja. Mustikan lehdellekin mahtuu kasvamaan useampiakin lajeja :smiley:

2 tykkäystä

Kirjaa ne lajitietokantaan! Sieltä ne löytyvät eikä täältä. Turha niitä on pantata vain omaan käyttöön ja sitten lopuksi perikunta vie kaatopaikalle.

Hei,

eivät näytä ainakaan vielä hyväksyneen tätä, kun tarjosin Incrucipulumina.

Laitan nykyisin joitain löytöjäni silloin, kun ehdin ja minulla on ollut kamera mukana reissullani ja olen jopa onnistunut saamaan kuvan, josta saa jotain selvääkin.

Laitoin tämän ketjun tänne, kun puhuin Pudasjärvellä puppua, jotta asia selviäisi niille paikalla olleille, jotka ovat myös foorumin käyttäjiä.

t: Marja

Voi kirjata vaikka nimi ei löytyisikään. Eilen kirjasin neljännen Coprotus-lajini, joka systeemistä ei löydy.

En ymärrä miten voi olla niin kamalan vaikeaa päivittää niitä kivikautisia nimiä, joita siinä on.

Joo, pitäisi pystyä kirjaamaan sellaisellakin nimellä, jota ei sieltä valmiina löytyisi. Sellaisilla nimillä voi myös hakea havaintoja, joita sinne on syötetty. Nimistö laahaa välillä useita vuosia jäljessä, valitettavasti.