Kasviatlaksen katsominen

Olen varmaan aika surkea, mutta minä en oikein täysin ymmärrä kasviatlaksen karttoja. Mitä tietoa mikäkin kartta antaa? Onko kasviatlaksen sivuilla joku ohje karttojen ymmärtämiseen?

https://kasviatlas.fi/lajit/

Helpottaisi vastaamista, jos liittäisit viestiin kuvan kartasta ja selittäisit, mitä et siinä ymmärrä. Rautalangasta väännettyjä ohjeita ei taida olla, mutta sivustolla on esimerkiksi selitetty jollain lailla yleisyysfrekvenssin laskenta.

Kasviatlaksen sivuilla on tosiaan monenlaisia karttoja, joiden tulkinnassa saattaa tottumattomalla olla vaikeuksia. Kasviatlaksen karttasivulla on heti Lajiluettelo-otsikon alla käyttöohje, jossa erityyppiset kartat on lyhyesti selitetty.

Kartoista tärkein on ensimmäisen rivin vasemmanpuoleinen yhdistelmäkartta, jossa väriasteikolla on kuvattu lajin yleisyys eri puolilla maata. Yleisyys tarkoittaa todennäköisyyttä löytää laji neliökilometrin kokoiselta alueelta.

Siellä missä laji on harvinainen, kartassa on valkoinen pohjaväri. Näillä alueilla oleellisia ovat peninkulmaruuduittain näytetyt havaintopisteet. Jos laji on kaikkialla harvinainen, silloin ensimmäinen karttarivi puuttuu kokonaan.

Alimman rivin kartat, joissa näytetään peninkulmaruuduittain vanhimman ja uusimman havainnon ikä, auttavat tulkitsemaan lajin yleistymistä tai harvinaistumista.

No tuo yleisyysfrekvenssi kuulostaa sanana jo siltä etten ymmärrä mistä on kyse. Eli jos joku kartta kertoo sen niin sitä en sitten ainakaan ymmärrä.

Minulla mobiiliversiossa kartat eivät näy riveinä.
Kiitos kuitenkin selityksestä.

No tuo sivu ei nyt edes lataa sitä karttaa kun yritin ottaa esimerkkikartaksi pihdat. Niin se ei nyt valinnan jälkeen siirry vaan jää siihen. Kokeilen myöhemmin. Mutta mitä siis esittää ensimmäinen kartta jossa on vain mustia pisteitä? Onko se yksinkertaisesti vain että missä laji on havaittu?

Osa kasveista on yleisiä, osa harvinaisia. Yleiset lajit ovat niitä, joita yleensä näet, kun lähdet ulos luontoretkelle. Niillä alueilla, missä kasviatlaskartassa on paljon punaista väriä, laji on yleinen.

Pihdat ovat kaikkialla Suomessa niin harvinaisia, että värikarttaa ei niistä ole lainkaan. Mustat pisteet kartalla näyttävät ne peninkulmaruudut, joista on löydetty yksittäisiä luonnonvaraisia pihtayksilöitä. Puutarhapuut eivät ole mukana kartassa.

Kiitos selvityksestä.