Muutama ihan aloittelijan peruskysmys käytöstä

Olen vasta opettelemassa Laji.fi käyttöä ja heti muutama mietityttävä asia. Haluaisin alkaa kartoittamaan (taitojeni mukaan) mahdollisimman laajasti ja myös mahdollisimman pitkällä aikavälillä yhden tietyn alueen lajistoa. Sain luotua vihkoon Oman paikan kartalle ja havaintojen lisääminenkin sinne jo onnistuu. Toivoisin että alusta asti teen tämän jotenkin järkevästi eikä niin että kun 200 lajia olen lisännyt niin tajuan että olen kirjannut kaiken epäloogisesti tai väärään paikkaan… Eli ensinnäkin kuinka toimin suht yleisten lajien kanssa: esimerkkinä jos näen käpytikkaa ympäri vuoden niin riittääkö että sen kirjaa vain kerran (kuukauteen? vuoteen?)? Tai jos alueella “vierailee” muutaman päivän ajan jokin laji (kuten majava) niin kuinka toimin? Myös määrien merkitseminen mietityttää, jos esim. kangasperhosia lentelee pitkin päivää lukemattomia yksilöitä, voiko määrä-kohtaan kirjata “useita”? Kiitos jos joku viitsii ohjeistaa, kovasti intoa aiheeseen kyllä on kunhan vaan pääsisi alkuun.

1 tykkäys

Vihko on varsin joustava työkalu, joten sitä voi käyttää omiin tarpeisiin sopivalla tavalla. Lajin havaintoja voi kirjata joka päivä, tai vaikka yhteenvetona kerran vuodessa (päivämääräväliksi 1.1.2022-31.12.2022), miten itselle sopii. Tarkempi tieto on aina hyödyllisempää, jos sitä ehtii kirjata.

Määrä-kenttä on vapaatekstiä, mutta siinä olevat numerot tulkitaan yksilömääräksi. Sopivia arvoja ovat esim. “1”, “2/p”, “2 naarasta ja 3 nuorta”, “useita” tai “yli 100”.

Mikko / Lajitietokeskus

PS. Myös avainsanakenttä on hyödyllinen, jos haluat esim. määritellä havainnolle niin tarkkoja paikkoja, ettei kartan käyttäminen ole järkevää. Esim. “hoitoniitty” tai “linnunpönttö1”. Havaintoja voi hakea avainsanojen avulla.

1 tykkäys