Lajilistat

Hei!
En ole perehtynyt Vihkoon tarkemmin, mutta soveltuisiko se yhteen pisteeseen sidottujen lajilistojen tallentamiseen suoraan maastossa?

Tarkoituksena olisi kerätä tiedot lähteiden valtalajeista. Aiemmin tämä on tehty gps:n avulla ja tallennettu myöhemmin LajiGisiin tai Kotkaan. Jos tallennus onnistuisi jo maastossa, jäisi turhia välivaiheita pois. Siis päivämäärä, havainnoija, koordinaatit, lajilista ja mahdollisesti määrähuomioita lajeille. Habitaattitiedot tallennetaan SAKTIin, joten niitä ei ole välttämätöntä tallentaa lajihavainnoille.

Näytteistä ja uhanalaisista lajeista tiedot kerättäisiin vanhaan malliin ja tallennettaisiin erikseen, jotta vältytään havainnon monistumiselta.

Vaikuttaa oikein näppärältä, jos vaan onnistuu älypuhelimen näytöltä tihrustaen. Mutta miten havaintoon saisi suoraan nykyisen sijainnin? Siis jos ei halua kartalla klikkailla vaan käyttää nykyistä sijaintiaan?

Vihkon Retkilomakkeen kartalla voi ensin klikata paikannusnappia vasemmalla ja sitten valita oikealta pistetyökalun, jolla antaa tarkka paikka. Näin paikan saa kohdalleen, vaikka puheliun näyttäisikin vähän vikapaikkaan.

image

Myös mobiilisovellus on tulossa myöhemmin kevällä, mutta siinä ideana on tallentaa yksittäisten havaintojen paikat kukin erikseen.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

Ei välttämättä sovellu tarkoitukseesi, mutta kerronpa tavasta jota itse rupesin hiljattain käyttämään maastossa läheisen linturuokintapaikan havaintojen talletukseen.

Vihko antaa mahdollisuuden tallettaa suoraan Excel-tiedostoja. Tein itselleni iPhonen ilmaisessa Numbers-taulukkolaskentaohjelmassa valmiiksi esitäytetyn tiedoston, jossa on mm. paikan koordinaatit ja havaitsija valmiiksi täytettynä. Kun teen uuden rivin niin ainoa asia, joka minun pitää lisätä on laji, yksilömäärä ja päivämäärä. Näitäkään minun ei tarvitse syöttää näppäimistön avulla vaan ponnahdusvalikosta valitsemalla. Olen tehnyt ensimmäistä saraketta varten lajilistan niistä lajeista joihin ruokintapaikalla voi törmätä. Tämä tekee taulukon täyttämisestä hyvin nopeaa. Kun olen merkannut kaikki lajit, niin exporttaan tiedoston Excell-muodossa ulos ja vien vihkoon.

Tämä vaihtoehto sopii mielestäni hyvin tilanteisiin, jos usein toistuvan maastoretken kohteena on yksi tai useampi etukäteen tiedetty paikka. Vihko mahdollistaa sen, että taulukon esitäytettyhin tietoihin voi valita juuri ne asiat mitkä kokee tarpeelliseksi. Jos paikkoja on useita, niin silloin voi myös tehdä ponnahdusvalikon, josta valitaan paikan nimi. Tämä edellyttää lisäksi, että vihkoon talletetaan etukäteen paikkojen nimiä vastaavat koordinaatit.

En ole testannut kuinka hyvin Excelin mobilliversio toimii ja kuinka hyvin se tukee ponnahdusvalikoiden käyttöä, mutta tosiaan ainakin Numbers sopii tähän tarkoitukseen mainiosti iOS-laitteilla.

2 tykkäystä

Milloin mobiilisovellus tulee käyttöön? Havaintojen tallentaminen suoraan maastossa (silloin kun näytteen kerääminen ei ole välttämätöntä) nopeuttaisi ainakin omaa työtäni kokonaisuudessaan todella paljon. Tietysti maastossa aikaa menee hieman enemmän, mutta jälkityöt jäisivät pois.

Nyt tarvitsemaani lajilistatallennukseen uusi mobiilisovellus ei ole toimiva, mutta ehkäpä testaan normaalia retkilomaketta puhelimella.

Yhdellä klikkauksella nykyiseen sijaintiin tallentamisen voisi ehkä laittaa työlistalle? Jos tekee paljon tallennuksia eri pisteisiin, tuo “kaksivaiheinen” sijainnin tallennus varsinkin puhelimen näytöllä tihrustaen tuntuu hankalalta ja aikaa vievältä.

Toivomme että sovellus tulee huhtikuussa käyttöön, riippuu saammeko viimeiset bugit korjattua, ja löytyykö testauksessa ongelmia.

Vierastan paikan automaattista hakua, sillä GPS tai puhelin (joka käyttää muutakin kuin GPS:aan paikantamiseen) antaa joskus täysin väärän paikan. (Ääriesimerkkinä kerran kun olin Tukholmassa, Android paikansi minut hetkeksi Australiaan.) Itse paikan valitsemalla se tulee tarkistettua, eikä siihen mene muin muutama sekunti.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta!

iNaturalistilla onnistuu tuo nykyiseen sijaintiin tallentaminen, tosin lajilistoja sielläkään ei pysty kätevästi tallentamaan.

Minulla iNaturalistin paikannus heittää joskus kilometreillä. Useimmiten paikka on toki tarpeeksi tarkka, mutta kaikki havainnot olen ottanut tavaksi tarkistaa jälkikäteen. Puhelin on joku Huawein alle 200 euron pari vuotta vanha malli.

1 tykkäys