Mobiilivihko on nyt julki! - Sovellus havaintojen kirjaamiseen älypuhelimella

Julkaisimme Mobiilivihko-sovelluksen, jolla voi kirjata havaintoja Android-älypuhelimella. Havainnot tallentuvat Vihko-havaintopalveluun.

Mobiilivihko on saatavilla Google Play -sovelluskaupasta.

Sovellus on tarkoitettu erityisesti maastossa kuljetun reitin tallentamiseen ja havaintojen tarkan paikan kirjaamiseen. Se tallentaa reitin GPS:n avulla ja näyttää sen kartalla. Kartalle voi lisätä havaintoja, ja liittää niihin perustietoja (kuten yksilömäärän) sekä valokuvia.

Kun retki tai maastotyö on päättynyt, sovellus kirjaa muistiin mm. siihen käytetyn ajan. Lopuksi koko havaintoerä lähetetään Vihko-palveluun. Siellä siihen voi vielä halutessaan kirjata lisää havaintoja tai tarkempia tietoja.

Ks. ohjeita ja kuvakaappauksia havaintojen tallentamisesta.

Palautetta tai kysymyksia? Kirjoita alle tai helpdesk@laji.fi.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

No heti tuli kysymys johon en löytänyt vastausta. Eli maastossa nähtävästi olin osunut lopeta tallennus näppäimeen epähuomiossa ja retki oli vielä kesken. En sitten keksinyt millä keinoin olisin retkeä voinut jatkaa siitä mihin jäin? Ja uutta en pystynyt aloittamaan tai en ainakaan keksinyt miten se pitäisi tehdä. Joten lähetin tiedoston siinä kohden Laji.fi palveluun. Sen jälkeen pääsin aloittamaan ‘uuden’ retken ja jatkamaan kesken olevaa retkeä. Vinkkejä?

1 tykkäys

Jos lopeta havainnointi -nappia painaa, sovellus kysyy vielä oletko varma. Jos tämänkin vahvistaa, niin tallennus päättyy, eikä sitä pääse enää aloittamaan uudelleen. Tällöin pitää aloittaa uusi havaintotapahtuma. (Tällä ei sinänsä ole merkitystä havaintojen näkymiseen esim. Laji.fi:ssa, ne vain on ryhmitelty useampaan havaintoerään.)

Jos koko sovellus sammuu jostain syystä, sen pitäisi uudelleenkäynnistettäessä antaa jatkaa siitä mihin jäi.

Mikko / Lajitietokeskus

Minulla oli se eka versio M-vihosta koska GP antoi minun sen ladata enkä tiennyt että se oli livahtanut ennen aikojaan tarjolle. Varmistuskysymystä en huomannut tulleen, mutta hyvä että ohjelma jatkossa tuon varmistaa niin ei suotta pätkäise retkeä.
Toiveena esittäisin, että kun kännykällä ottaa kuvaa ja sovellus pyytää kuvan yhteydessä valitsemaan OK tai peruuta, niin saisiko ne vaihtoehdot jotenkin selvemmin näkyviin? Minulla ainakin tuotti vaikeuksia nähdä se valkoinen OK mitä olisi pitänyt täpätä, se ei aurinkoisessa säässä meinaa erottua näytöltä.

1 tykkäys

Nämä napit tulevat puhelimesi kamerasovelluksesta, johon emme voi vaikuttaa.

Mikko / Lajitietokeskus

Ok, juu no sittenhän sille ei mahda mitään.

Kokeilin mobiilivihkoa, hyvältä vaikutti kun muistaa vaan ladata puhelimen täyteen ennen retkeä, olen joskus pidemmällä automatkalla vieraalla seudulla haaveillut sovelluksesta jossa havainto tallentuisi äänikomennolla, ei tarttis jälkeen päin kartasta tihrustaa ja muistella et missähän se mehiläishaukka ja muut matkalla nähdyt näkyikään.
T:Jyri

Tämä on hieno ja tarpeellinen uusi työkalu maastotöihin!

Jatkokehitykseen mahdollisuus valita tallennetaanko jälki sekä lajilistojen tallennus kuten Retkilomakkeella.

1 tykkäys

Hoksasin vasta nyt, että kun kuvaan MV kautta sieniä, niin kuvat ei näykkään kännykän kuvissa vaan ne pitää käydä lataamassa erikseen Laji.fi kautta. Onko tähän joku näppärä systeemi että kuvat saisi kännykkään suoraan tallentumaan? Omat taidot ja älli ei riitä.

Ota kuva ensin puhelimen kamerasovelluksella, jolloin se tallentaa sen puhelimen muistiin normaaliin tapaan. Sitten Mobiilivihkossa havaintoa tehdessäsi paina “Valitse kuva” -nappia, ja valitse kuva puhelimeen tallennettujen kuvien joukosta.

Mikko / Lajitietokeskus

Ok, kiitos!

Minulla ei kyllä tule reitti ollenkaan sinne, missä olen. Tuo on tosi ongelmallista, ettei reitin tallennusta saa pois.

Reitin voi poistaa myöhemmin Vihkossa muokkaamalla (klikkaa reittiä oikealla hiiren napilla ja valitse poista kuvio, sitten piirrä uusi paikka, vaikka summittainen laatikko havaintoalueen ympärille.)

Omalla n. 20 käyttökerran kokemuksella reitti on piirtynyt oikein aina paitsi kerran. Lisäksi joitain hyppäyksiä on ollut, kuten meilekin aina GPS:lla tapahtuu. Lisäksi puhelimen virransäästötila voi aiheuttaa reitin katkeamisen.

Reitin piirtämisen laittaminen pois päältä näyttää olevan tähän mennessä toivotuin uusi ominaisuus sovellukseen.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

Oma työ on niin pienipiirteistä, ettei vaan taida puhelimen paikannustarkkuus riittää. Mutta jatkan testailuja!

Saisko paikantamista parannettua ja varsinkin nopeutettua , pätkii asutuilla seuduillakin ja kestää luvattoman kauan ennen kuin taas näyttää tarkan paikan, se että yleinen laji tulee merkattua kilometri vikaan ei ketään haittaa, mutta jossain tapauksissa esim häirinnän välttämiseksi olis hyvä saada havainto nopeasti, mm. ainakin karttaselain löytää paikan sillä nopeudella kuin kuuluisikin, tänään vihko 10 minuuttia /karttaselain 5 sekuntia

Se miten nopeasti ja tarkasti koordinaatit saadaan pitäisi riippua siitä miten puhelimesi antaa ne sovellukselle. Tässä voi olla merkittäviä eroja puhelinmerkkien välillä (oma kokemukseni: Nokia nopea, Motorola hidas.) Vai tarkoitatko että samalla puhelimella paikannus onnistuu eri nopeudella eri sovelluksilla? Joka tapauksessa, yli minuutin paikannus tarkoittaa virhettä jossakin välissä.

Sovelluksessa käyttämäämme taustajärjestelmään on tulossa päivitys loppukuusta, ja tämä voi vaikuttaa toimivuuteen etenkn uudemmilla puhelimilla.

Mikko / Lajitietokeskus

Juu, sama puhelin - eri sovellus
Edit Siis kartta aukeaa kyllä nopeasti ja näyttää kyllä jonkun paikan lähistöltä tai välillä kauempaa, mutta se kestää että näyttää todellisen paikan

Minulla sama havainto kuin JMJ:llä.