Keltaisia nastakan oloisia, mutta ei sittenkään [Ascobolus foliicola]

Olin mennä näiden ohi, kun katsoin, että siinä on vaan keltanastakoita. Mutta katsoin kuitenkin tarkemmin, ja ihan uusia sieniä minulle taitavat olla. Ulkopinta rypyliäinen, yläpinnalla tummia kuvioita. Tod.näk. havupuun kannolla. Hki 20.10. Näyte on.

2 tykkäystä

Hei,

onpa mielenkiintoinen! En ole itse löytänyt pilkkumaljakkaita (Ascobolus) puulta, vain eläinten jätöksiltä ja NM1:lläkin kasvualustoina mainitaan vain: burnt ground, dung or soil.

Piti hieman haeskella ja ainakin A. foliicola ja A. lignatilis kasvavat puulla. Vaatii siis mikroskopian ja onpa todellakin uusia sieniä, sillä kyseessä voi olla Suomelle ja jopa pohjoismaille uusi laji :wink: Toivottavasti otit näytteen!

Nuo pilkut pinnalla syntyvät, kun kypsyvien itiöiden väri tummenee.

Mielestäni hieno löytö, jos sukuveikkaukseni vain osui ja miksipä ei osuisi: Marja

2 tykkäystä

No jopas. Ja näyte on, pitäisi vain löytää joku joka on kiinnostunut tutkailemaan.

Hei,

johonkin viralliseen museoonhan näyte kuuluu. Mutta jos saat näytteestä pienen osan irti, voin vilkaista ja saat varmasti jotain tietoa nopeammin kuin museoista. Määritys tosin saattaa olla hankalaa, kun joudun etsimään kuvauksia netistä tai kyselemään kavereilta (niitä tosin löytyy ympäri Eurooppaa ja vähän muualtakin…) ja ainahan voi kysellä ascofrancessa…

Ota yhteyttä emaililla: Marja

Hei,

tein muutaman preparaatin. Vaikka itiöt ovat jo värjäytyneet, niin en ole satavarma, ovatko täysin kypsiä, sillä vapaita itiöitä oli vähän ja luultavasti nekin katkenneista askuksista. Kokoa niillä oli n. 15-18x8-9.Tämä lienee kuitenkin joko Ascobolus lignatilis tai A. foliicola.

Olisi hyvä nähdä jokin täysin kypsä yksilö, sillä näillä on näkyviä eroja mm. itiölavan värjäytymisessä ja reunassa.

Terkkui: Marja

1 tykkäys

Tälle tuli määritys Seppo Huhtiselta. Ascobolus foliicola. Uutta lajia maalle siitä ei kuitenkaan saa, ainakin Sepolla on tästä keräys, vuodelta 1999.

1 tykkäys

Hieno löytä silti,
A. lignatilis olisi ollut Suomelle uusi…

1 tykkäys