Kevätperhosten feromonikartoitus

Olen toteuttamassa tänä keväänä feromonikartoitusta kahdella perhoslajilla huhtimittari (Agriopis marginaria) ja pilkkuraitayökkönen (Anorthoa munda), kohdealueena eteläinen Suomi.
Olen saanut mukaan avustajaksi perhosharrastajia Lounais-Suomesta, ja muutamia sisämaasta sekä kaakosta, mutta mielelläni ottaisin lisääkin SPS:n jäsenistöstä vapaisiin ruutuihin.

Ilmoittautumisohjeena kiinnostuneille:
Jos olet kiinnostunut tulemaan mukaan avustamaan selvityksessä ja sinulla on feromonipyydyksiä käytettävissä ilmoittaudu yksityisviestillä tai sähköpostitse minulle. Ilmoita kartan ruudukosta, missä 50x50km YKJ-ruudussa haluaisit tehdä seurantaa feromonipyydyksellä sekä tarkempi koordinaatti ja yhteistietosi. Punaiset pallot tarkoittavat varattuja ruutuja, joita ei ensisijaisesti tarjota kuten ei myöskään punaisen viivan pohjoispuolen ruutuja (riippuu kuitenkin myös miten hyvin halutut ruudut levittäytyvät ym.). Mundalle feromoneja voi riittää myös välittömästi punaisen viivan pohjoispuolisiin ruutuihin.

Tarkoitus on siis etsiä uusia esiintymiä, ei keräillä tunnetuilla paikoilla. Tutkimuksessa kartoitetaan lajien tämän hetkinen levinneisyys ja saada tietoa elinympäristöistä, mahdollisesti tutkimusta voidaan jatkaa seuraavina vuosina jos tuloksien perusteella tähän on tarvetta.

Päivitän seurannan tilanne tänne foorumille. Tällä hetkellä kohdelajeista ei ole vielä ilmoitusta, mutta marginaria on säiden puolesta jo lennossa etelärannikolla.

Lisätietoja:
Marko Tähtinen
mjtahtin(at)gmail.com
tai yksityisviesti Laji.fi-foorumilla @MarkoT

1 tykkäys

Marginaria-tutkimus on täydessä käynnissä nyt, vaikka havaintoja ei ole vielä kuulunut.

Mundan osalta voi edelleen ilmoittautua, ja kysellä osallistumisesta vaikka vielä Hyönteisviikonlopussakin. Erityisesti edelleen tuolla kartalla tyhjänä oleviin ruutuihin.

Munda-feromonille oli jo tullut Orthosia cerasi Lohjalta, vaikka kelejä ei kauheasti ole ollut vielä.

Anorthoa munda on aloittanut vihdoin lentonsa ja tullut feromonin houkuttamana tutkimuspyydykseen Espoossa.

Kaksi Coranarta cordigera yökköstä oli Virolahden munda-feromonipyydyksessä eilisessä koennassa.
Sikäli kiva havis, että en ole aiemmin paikalta havainnut lajia ja vain pikkuisia hehtaarin suoplänttejä on parin kilometrin päässä.

Onko tämä seuranta jatkumassa ensi vuonna? Olisin meinaan kiinnostunut osallistumaan jos tätä vielä tehdään jatkossakin. Nyt vasta huomasin tämän, niin ei tullut ilmoittauduttua tänä vuonna.

-Toni

En osaa sanoa vielä jatkosta. Kokoan tämän vuoden tulokset ensin ja katson, miten ensi vuonna ehtii muilta projekteilta.
Tiedottelen ensi vuoden puolella sitten.

Terve,

palaan tähän aiheeseen kun maastokauden alkuun ei ole enää hirveästi aikaa ja kyselen, että onko tämän projektin jatkosta tullut uutta tietoa? Minulla tosiaan olisi mahdollisuus muutaman ferorysän voimin osallistua tähän jos hanke vaan saa jatkoa.

-Toni

Hei
Olen halukas osallistumaan Heinolan ja Espoon ruudussa, vaikka molempiin

terv. Markus Färkkilä

Nämä lajit osoittautuivat oikeasti kovin paikallisiksi, eli tulokset jäivät vaisuiksi. Osin varmaan johtui myös heikoista keleistä ja munda-vaellusten puuttumisesta(?) Sikäli ei tunnu oikein järkevältä heti seuraavana vuonna yrittää samanlaista kartoitusta uudestaan (ja hankkia rahoitusta ym.), eli tänä keväänä en ole hankkimassa feromoneja uusille osallistujille.

Viime vuonna osallistuneiden kannattaa silti jatkaa, jos ovat säilyttäneet feromoninapit pakkasessa (nappien pitäisi toimia 4-6 viikko, ja viime vuotsien kaltaisilla kylmillä keleillä varmaan pidempäänkin).
Viime vuonna osallistuneet voisivat myös yrittää cordigeraa, eli kesäkuun alussa munda-feromonia tälle lajille sopivalla paikalla.

Muutaman vuoden päästä olisi kyllä mielenkiintoista toistaa koe ja verrata tuloksia etenkin, jos alkaa näyttää, että lajit siinä välissä ovat levittäytymässä.

Asia selvä. Toivottavasti vielä kuitenkin tulevina vuosina seurantaa jatketaan. Ilmoitathan riittävän korkealla profiililla sitten jos/kun jatkuu, niin mahdollisimman moni hiffaa asian ajoissa.

Itse olisin kiinnostunut kuulemaan lisää viime vuoden tuloksista ja lajien esiintymisestä nykyhetkellä. Olisiko aiheesta mahdollisesti tulossa jonkinlaista artikkelia esim. Babtriaan tms?

-Toni