Kukkapurkistako(muokattu) [Attagenus schaeferi]

Kuva jäi pois! Yritetäänpä uudelleen.
Löytyi ohjeita. Näkyy ainakin esikatseluruudussa.

Koppis löytyi olohuoneen lattialta 24.1 hitaasti kävelemässä. Jouluksi ja tammikuun lopussa
hankittiin ulkomaalaisia ruukkukasveja. Onko ruukkukasvit “syyllisiä” vai onko talon oma kasvatti?
Mikä on ja mistä tullut? Pituus 5 mm.

Kuvasta tulee mieleen turkiskuoriaiset ja etenkin Attagenus unicolor. Lieneekö suomenkielinen nimi mustaturkiskuoriainen. Sisätilojen tuholaisiin laji lasketaan, koska se voi syödä esim. turkiksia. Joku tätä ryhmää paremmin tunteava osannee sanoa, voisiko kyseessä olla jokin muukin laji. Ainakaan A. pellio :lta se ei näytä, koska vaaleat täplät puuttuvat.

Antaisin ääneni Attagenus schaeferi-naaraalle. Väri ja koko täsmäävät hyvin. Laji on yleinen toisin kuin A. unicolor, joka on tavattu importtina vain muutamasta paikasta. Kaavan mukaan eroja löytyy tuntosarvien jaokkeiden määrästä (schaeferilla 10 ja unicolorilla 11) sekä alapuolen karvoituksen väristä (schaeferilla musta ja unicolorilla ruskeat). Ehkä Tapio saa asian tarkastettua mikroskoopilla.

Talon kasvatteja varmaan, tuholaisiksi tosiaan nämä luokitellaan, mutta näin yksittäin esiintyessään ei tarvinne huolestua.

Matias

1 tykkäys

Tuntosarvissa on 10 jaoketta,(osa on todella pieniä) ja vatsapuolen karvoitus on mustaa. Valon osuessa karvoitukseen sopivassa kulmassa osaan tulee kellanruskea väritys.
Ilmeisen satunnainen kulkija. Oli ensimmäinen 27 vuoteen vaikka sisäympäristöäkin tulee todennäköisesti katseltua hyönteisistä kiinnostuneen ihmisen silmin. Elintavoista en löytänyt
tietoa. Osaako kumpikaan kertoa jotain?

Tapio

1 tykkäys

Minulle A. schaefferi on vielä lajina vieras, enkä tiedä elääkö se vain sisätiloissa vai myös ulkona, kuten osa Attagenuksista. Näitä yksivärisiä Attagenuksia kannattanee kyllä määrittää kaavalla, jota tosin ei itselläni ole. A. unicoloria pidetään jossain maissa hankalana tuholaisena, ilmeisesti vähän kuten meillä lajeja A. woodroffei ja A. smirnovi. A. pellio taas ei sisätiloissa useinkaan aiheuta oikein mitään harmia, elelee useimmiten vanhoissa rakennuksissa. Tuntisikohan Mali tai joku muu A. schaefferin biologiaa?

Minä olen schaeferia saanut sisätiloista. En tosin montaa kertaa.

Matias

1 tykkäys