Moi, onko missään helppoa listaa tms. missä olis esim. kovakuoriaisten koot, nyt tilanne on se että kokoa joutuu hakemaan monen mutkan kautta eikä usein löydy sittenkään, kovakuoriaisissa isoja sukuja joissa koko voi vaihdella 3mm-15mm, kuvista kun ei oikein pysty sanomaan minkä kokoisia kaksi samannäköistä lajia on, alamittahan saattaa vaihdella jos esim. ollut huono kasvuympäristö, mutta ylämitta asettaa kuitenkin jonkun rajan (ellei yksilö ole ydinvoimala alueelta😁)
T:Jyri
Hei, Jyri! Minä käytän usein saksalaista englanninkielistä sivustoa Photo overview Curculionidae (weevils) of Germany - kerbtier.de, josta näkee kokohaarukan viemällä kursorin kuvan päälle. Se on tosi yksinkertaista. Totta on, kun katselee koppiksia kuvista, niin ei siitä voi päätellä, onko kyseessä parisenttinen vai parimillinen otus. Tieteellisissä nimissä olen joskus havainnut meikäläisittäin vanhentuneita nimiä, kun näitä uudistuksia tehdään niin tiuhaan. Sen vuoksi varmistan aina Laji.fi:stä ja samalla saan suomenkielisen nimenkin, jos sellainen on annettu.
Olen itsekkin käyttänyt sivustoa mutta en ole hokannut käyttää sitä noin, vaikka lajeja on siellä paljon niin paljon puuttuukin, olen käyttänyt usein heimon hakemiseen kun on joku täysin outo, brittien kuoriaissivusto jossa lajeja ehkä enemmän tyytyy näyttämään vain suvun koko haarukan, tai sitten sielläkin on joku hieno systeemi mitä en ole tajunnut.
T:Jyri