Kuultomaljakas ja hytynupikka [Orbilia sp., Mollisia sp., Ascocoryne sarcoides]

Todennäköisin laji on kait kuultomaljakas (Orbilia xanthostigma), mutta vaatiiko varmistus skooppauksen?

Samalla koivunkannolla kasvoi hytynupikka. Onko se kanto- vai lahohytynupikka?

Helsinki 22.9.2024

1 Like

Itse kirjaisin nuo lajeiksi Orbilia xanthostigma ja Mollisia cinerea. Lisätietoihin laittaisin että ei skoopattu.

Jos haluaisi päästä pitemmälle pitäisi kaivella ASCOFrancea ja katsoa löytyiskö Google scholarilla jotain moderneja selvityksiä näistä suvuista, ja skoopata tietty myös.

Joku saattaa osata vastata tarkemmin. Oma käsitykseni on että Mollisiat on vielä paljolti selvittämättä mutta tuota harmaata versiota näkee usein ja sitä kutsutaan cinereaksi. Keltaiset Orbiliat joita on täällä skoopattu on kait olleet xanthostigmaa järjestään tai ainakin sillä nimellä kirjattuja.

Ascocoryne cylichnium taitaa puolestaan olla “aina” sellainen tosi siisti lättänä maljakas joka kasvaa lähinnä yksittäin. Jos tuo on hytymaljakas niin sitten ennemmin A. sarcoides mielestäni. Skoopissa ne olisi helppo tunnistaa.

1 Like

Tuossa on Mollisiaakin…

Kuultomaljakkaat eli Orbiliat vaativat kyllä sen skooppauksen, kun keltaisiakin lajeja on paljon.

t: Marja

1 Like

Orbilat löytyvät tästä:

https://www.mnhn.lu/science/monograph-of-orbiliomycetes/

2 Likes

Onko sinulla tai tiedätkö onko Suomesta löytöjä (skoopattuja/sekvensoituja) muista keltaisista Orbilioista kuin xanthostigmasta? Laji.fissä kaikki skoopatut keltaiset on kirjattu xanthostigmaksi.

Pari olen skoopannut mutta en ole niitä enää kerännyt kun oletan että ei niistä saa muuta kuin xanthostigmaa. Orbilia leucostigma olis ainakin mahdollinen mutta erot xanthostigmaan ovat hyvin pieniä. Orbiloista ilmestyi kyllä massiivinen selvitys joku aika sitten mutta en ole sitä kahlannut.

Väri on sen verran muuntuva, ettei sitä voi käyttää ainoana määritysperusteena. O. xanthostigma menee päällekkäin monen usein enemmän oranssin tai valkoisen lajin kanssa eikä niitä voi välttämättä erottaa ilnan elävää materiaalia vedssä skoopin alla. Ei kannata kirjata Orbilioita lajitasolle ilman skooppausta.

1 Like

Minulla on toistakymmentä Orbilialajia listoillani, suurin osa luultavasti puuttuu suomilistalta. Zotto on määrittänyt ne ascofrancessa ja hänen monografissaan on mainittu muutama keräyksenikin. En ole merkinnyt väriä lajilistaani, pitänee tehdä, jos vielä joskus innostun keräämään niitä. Katsoin löytämiäni kuvia ja ainakin O. xanthoguttulata (yleinen) ja O. auricolor olivat keltaisia.

Tuo O. xanthistigma itse asiassa puuttuu listoiltani…

1 Like