Kuusiston maapuilta

Kävin tänään Kuusistossa laajaa muutaman vuoden vanhaa ryteikköiseksi jätettyä hakkuualuetta läpi ja maasieniltä löytyi muutama mielenkiintoinen tapaus. Suurimmalle osalle uskoisin että löytyi nimet.

  1. Nystyhytykkä – Exidia nigricans
    Koivun oksalla/maapuulla





  2. Kantohytynupikka – Ascocoryne sarcoides
    Koivun maapuulla runsaana




  3. Lakkakääpä.
    Ensimmäistä kertaa tämän bongasin, mutta jalallisena lienee aika selvä…? Tuntemattoman kannon juuressa kasvoi. Vähän vanha yksilö, tietääkö joku haittaako se tämän käyttöä jos lähtee vaikka jotain teeuutetta tekemään?


  4. Keltavinokas?
    Vinokkaat ovat lajitasolla minulle vielä aika vieraita kun harvemmin niihin törmään. Tämä kasvoi melko kookkaana, yli 10cm, tuntemattomalla kannolla (ehkä joku osaa kuvasta arvata kannon lajin). Jalka lyhyt ja pitkäjohteinen.
    EDIT: rustovinokas




Vielä pari epävarmaa samasta erästä jotka eivät maapuulla kasvaneet:

  1. Nuijakas. Muodoltaan iso-tai pikkunuijakkaan näköinen mutta selvästi purppurahäiveinen väritykseltä. Metsässä ajattelin suoraan että olisi siksi purppuranuijakas, mutta kotona katsoessa purppuranuijakas onkin aika erinäköinen. Toisaalta en muissa nuijakkaissa näe tuota punertavaa/violetin sävyä… mikähän laji mahtaa olla kyseessä? Melko kookkaita, mutta noin 10cm siinä rajoilla parillakin lajilla.
    EDIT: pikku/taiganuijakas



6 Punaruskea haarakas?
Punaruskea tiivinä kasvava haarakas hakkuuaukealla. Harkitsin löyhkäsilokkaa mutta sillä ei näytä olevan näin piikkimäiset muodostelmat. Toisaalta sivuprofiilissa on paljon samaa, että olisiko kuitenkin…?
EDIT: löyhäsilokka



Mielestäni kolme ekaa on oikein. Neloseen tarjoan rustovinokasta. Kutonen kyllä mielestäni sopii löyhkäsilokaksi.

Vitosen oloisia nuijakkaita on just nuo iso- ja pikkunuijakas, ja sitten on vielä taiganuijakas, jonka voi jälkimmäisestä skoopilla erottaa. Ehkä enemmän pikku-/taiganuijakkaan puolelle kallistuisin kasvupaikan ja isossa ryhmässä kasvun perusteella.

1 tykkäys

Kiitos! Sekä pikku että taiganuijakkaissa näyttää sittenkin löytyvän variaatiota jossa tuollaista purppuraista pintaväriä vaikka toisaalla voivat olla hyvin keltaisia, kun enemmän kuvia selailin. Ei voine erottaa toisistaan ilman skuuppausta, laitetaan alalaji epävarmaksi.

Samaa mieltä muuten JuuSon kanssa, mutta numeron 1 osalta olen epävarma. Noissa kuvissa ei oikein minun silmiini näy koivun tuohta. Toki nystyhytykkä voi kasvaa monella muullakin lehtipuulla, mutta jotenkin nuo itiöemät ovat liian “sileitä” nystyhytykäksi. Siksi itse ehdottaisin tähän toisena vaihtoehtona tammihytykkää, Kuusistossa kun tammia varmasti kasvaa.

1 tykkäys

Ei tosiaan tarttunut kuvaan mutta paikan päällä muistaisin kuitenkin katsoneeni että oksan päässä oli koivun tuohta. Tammea ei tuolla alueella muistaakseni ole yhtään, koivua, haapaa ja kuusta ja mäntyä lähinnä, tuo hakkuuaukea lähinnä nuorta koivikkoa joka ajettu alas.