Lasionectriella tai Ijyhua Somiedosta

Olin kesäkuun alussa Pohjois-Espanjassa, Somiedossa kansainvälisessä kotelosieniharrastajien tapaamisessa. Väkeä tuli ympäri maailmaa kaikkiaan lähemmäs 90 henkilöä. Pohjoismaista ei tosin tällä kertaa ollut muita. 2013 tapaamiseen tuli lisäkseni 2 Norjasta ja 2 Tanskasta.
Löysin monia mielenkiintoisia lajeja mm. Graddonodiscus hispanicuksen, joka oli itselleni ensimmäinen ko. suvusta (ja Somiedollekin uusi laji) ja upean Perrotia flammean sekä Incrupila aespidiin, jota oli siellä runsaasti saniaisilla.

Nämä löysin isolta vihvilältä ja laitoin keräyksestäni osan Ranskaan Christianille, joka on paras tuntemani tämänkaltaisten sienten asiantuntija . Kyselin tänään hänen mielipidettään lajista ja sain vastauksen, että hän oli onnistunut viljelyssä (culture) ja odotti molekyylitietoja (tarkoittanee DNA tuloksia), mutta epäili lajin olevan joko uuden Lasionectriellan tai Ijyhuan. Olen aiemmin osallistunut 2 kertaa näihin kokoontumisiin ja olen molemmilla kerroilla onnistunut tekemään maailman toisen keräykesn jostain nectriamaisesta lajista. Kolmas kerta toden sanoo :wink:

Mahtavaa !!!