Phialea fumosella

Saatuani vihdoin viime vuoden noin 300 limasienikeräystäni määritetyksi ja pakatuksi, aloin käydä läpi kotelosienikeräyksiäni ja harvoja pikkukantasienikeräyksiäni.

Kuva on jälleen kerran surkea ja värin automaattinen korjaus vei punaiseen, mutten aio uhrata enempää aikaa kuvankäsittelylle.
Löysin näitä viime lokakuussa paristakin paikasta männynneulaislta ja näiden kokoluokka on noin puoli millimetriä. Mukana on myös keltaisia anamorfeja. Hain määrityksen ascofrancesta ja tästä lähti näytekin Saksaan. Ilmeisesti laji on Suomelle uusi, ellei sitä ole merkattu jollekin synonyymille, jota en osannut etsiä vuoden 2000 askolistalta. Index fungorumin mukaan nykyinen lajinimi on: Pseudocenangium succineum. Vuoteen 2000 mennessä ko. suvun edustajia ei ole Suomesta määritetty eli jos tätä ei ole ennen keräystäni löydetty, niin taitaisin ilokseni saada kokoelmiini taas yhden Suomelle uuden suvunkin.

1 tykkäys

Kiintoisa tapaus ! On ilman muuta Suomen ensimmäinen varmistettu määritys tästä lajista. Tosin olen minä yhden keräyksen nimellä Phialea fumosella tallettanut. (Näyte TUR:ssa), Keräsin näytteen vuonna 1999 Ruovedeltä männyn neulasilta. Mitään muistiinpanoja mahdollisista anamorfeista en ole tehnyt.

Hei,

ihmettelin kyllä itsekin, miksei kukaan ole tätä muka löytänyt, kun se oli viime syksynä sanoisinko, että luultavasti runsas. Tosin laji lienee yksi niistä, jotka vaativat juuri sopivat olosuhteet itiöimiseen. Jos se olisi joka vuosi tavallinen, olisin löytänyt sitä jo aiemmin. Toisaalta olen voinut löytääkin, mutten ole “muka mielenkiintoisempien” löytöjen takia ehtinyt selvittelemään lajia.

Anamorfeista Baral kertoo: There are two possible discoid anamorphs, a yellow one and a grey one with long teeth (Xiambola mirabilis).

Löytösi ei ilmeiseti vaan ehtinyt askolistalle. Iloitsemiseni Suomelle uudesta lajista taisi jälleen kerran olla ennenaikaista.

Marja