Limasieni ? Viinikorunen (arcyria denudata)

Tänään kuvasin kaunista lima- tai kotelosientä Rautalammilla PS. Lajista ei ole tietoa! Vehmaan jokirannan kiveliöllä. Ilmeisesti keloutuneella lehtipuulla, joka oli hyvin kosteassa paikassa ja aivan vedenrajassa.

Voisiko olla kysymyksessä (arcyria denudata) viinikorunen? Laji pölläytteli itiöpölyä ilmaan, kun kuvasin sitä kasvupaikalla. En ottanut vielä näytettä, kun toivoisin hieman ohjeita miten ja millä tavoin limasienistä näytteitä olisi hyvä tallentaa? Kuivaus? lämpötila ? jne.

.

Hei,

jokin korunen, Arcyria tämä todellakin on ja koen itse nämä punaiset Arcyriat aika vaikeiksi määritettäviksi, kun mikroskooppini eivät ole huppuluokkaa.

Puualustalta limasieninäytteen saa näin runsaasta esiintymästä irroittamalla puukolla osan puupalasen mukana. Olen tosin joskus onnistunut viiltämään ohuemmasta ja hieman kovahkosta puusta puukolla vain limasienet irti eli pieleen meni. Yleensä limasienet kerätään kasvualustoineen: nypitään sammalet, katkotaan putkiloista ja risuista sopiva pätkä jne.

Limasieninäytteet kuivuvat huoneenlämmössä. En ole koskaan edes yrittänyt kuivata esim. kuivurissa, sillä pelkään niiden hajoavan. Näytteen voi kyllä sijoittaa lähelle lämpöpatteria. Kuivumisaika riippuu mm. näytteen ja kasvualustan kosteudesta ja limasienen koosta, yleensä muutama päivä riittää.

Itse säilytän limasieninäytteet aluksi ihan vaan talouspaperin päällä, kunnes määritettyäni pakkaan ne näytteiksi. Askartelen tavallista paksummasta tulostuspaperista tulitikkuaskin kaltaisia rasioita. Valtava työ, sillä kerään nykyisin helposti yli 200 näytettä vuodessa ja yhdestä arkista saa 6 rasiaa. Ranskan matkallani näin kyllä jostakin valmistajalta tilattuja taiteltavia eri kokoisia rasia-aiheitakin. Näyte joko liimataan tai kiinnitetään esim. sinitarralla rasian pohjaan, ettei se mahdollisesti liikkuessaan vahigoittuisi. Itse en ole tähän liimaushommaan omien kotikokoelmanäytteideni suhteen ryhtynyt. Säilytän näytteitäni isohkossa aikoinaan hyönteisnäytteitä sisältäneessä kaapissa.

Jos näyte siis toimitetaan johonkin kasvimuseoon, niin se siis kiinnitetään tulitikkurasian tms. pohjaan sinitarralla (helpompi irroittaa tutkittavaksi kuin liimattu). Jos näyte postitetaan, voi sen kietaista vielä varmuudeksi vaikka kuplamuoviin.

Kaikki limasienet eivät ole pitkäikäisiä. Keleistä riippuen jotkin esiintymät katoavat tai ainakin muuttuvat muutamassa päivässä. Näistäkin näyttää peridio eli pintakelmu jo hävinneen ja itiöt katoavat sateiden ja tuulten mukaan. Lopulta myös kapillitio katoaa. Joidenkin perä saattaa säilyä vielä jonkin aikaa. Jotkut lajit ovat joissakin olosuhteissa pitkäikäisempiä.

t:Marja

1 tykkäys

Kiitos Marja!

Erittäinkin selventävästä opastuksesta! Tuosta arcyriasta hain näytteen eilen. Se näyttääkin edelleen puupalalla melko hyvin säilyneeltä. Kuivuminen on tapahtunut nopeasti, kun on ollut luonnossa niin kuivaa. Uskaltaisitko luvata katsoa tuota näytettä? t. Esko

Niitä taiteltavia paperi/kartonki -rasioita saa eBaysta tilattua sopuhintaan.
Esim. tällaisia:
https://tinyurl.com/ybu7a2a5

En ole koskaan löytänyt noin laajoja kasvustoja Arcyriaa. Väri sopisi kyllä viinikoruseen joka on yleisin korusista ainakin täällä etelässä. Jos on hollilla edelleen niin olisi kiinnostavaa nähdä tuosta kuva jossa kapillitio on kypsää elikkä venyykö se pitkäksi vai jääkö pallomaiseksi ja millaisia ne kupit ovat mihin kapillitio on kiinnittynyt.

Joskus olen löytänyt melko laajan kasvuston rengaskorusta mutta viinikorunen on mun mielestä aika pienialainen ja tupasmainen yleensä. Näin siis oman aika kevyen kokemukseni perusteella. Trichioilla on laajoja kasvustoja mutta tuon väristä nuorasta ei kait ole elikkä kyllähän tuon täytyy olla joku korunen, kuten Marja yllä jo kertoikin, mutta kiinnostava kasvusto silti on. Onkohan Marjalle tuttuja noin laajat kasvustot korusia?

Hei Esko,

kuten kerroin punaiset Arcyriat ovat minulle vielä vaikeita. Voin kuitenkin yrittää, mutten lupaa mitään varmaa määritystä. Minulla on itsellänikin vino pino näytteitä, joilla on määritys: Punainen Arcyria :wink: Kai näihin saisi varmuutta, kun ottaisi läjän näytteitä, skooppaisi ja tutkailisi eroja. Lamprodermoja pidetään vaikeina määritettävinä, mutta suurin osa niistä määrittyy kyllä nykyään helpohkosti. Tosin niisäkin on ainakin ne L. arcyriamaiset, jotka eivät ole ihan tyypillisiä. Minulla vaan ei ole kuvauksia aivan kaikista maailmalta löydetyistä suvun lajeista…

Ota yhteyttä: marjamaalta@luukku.com

Minullakin on nyt vähän sieni- yms. syyskiireitä, mutta ehdin varmaan vilkaista jossain välissä nopeammin kuin museoväki, limasienipuolellahan ei ole ketään viroissa. Elina kai niitä tutkii, kun ehtii.

Terkkui: Marja

1 tykkäys

Hei,

näyte oli sen verran runsas, että sitä oli vara nypiskellä pinsetillä. Mielestäni kapillitiosta jäi pätkiä kiinni myös kupin reunaan eli Arcyria denudata, på finska: viinikorunen eikä siis A. incarnata, jonka kapillitio kiinnittyy vain kupin pohjaan. Näiden mikroskopia on yleensä: itiöt n.6-8 ja kapillitio punertavaa nystypintaista verkkoa eli siitä on vähän hankalaa saada mitään järkevää määritystä aikaiseksi. Ehkäpä nyt sitten voisin joskus määrittää osan punaisten arcyrioiden näytteistäni pinsetillä :sunglasses:

Marja