Lintujen houkuttelu pillillä

Olen nähnyt kuvia lintuharrastajista joilla on kiikarinhihnassa pilli joka näyttää
aivan tavalliselta tuomarinpilliltä.
Onko se sitä ja onko siinä joku puhallustaktiikka ( jos sitä yleensä käytetään houkutteluun).

Lintuvarusteesta löytyy (esittelyvideoitakin):
https://www.suomenlintuvaruste.com/c107-houkutuspillit-atrapit-fi.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAqL28BhCrARIsACYJvkc8dtELlUk1yuc8g1dzCkmwUq-A_dkK0Uzh15aIN54uTSHRtiDKmbAaAqbZEALw_wcB

Tiedän mutta voiko tavallista tuomarinpilliä käyttää puskalintujen houkuttelemiseen?

En usko. Tai ainakin pitää osata hyvin lintujen äänet ja osata toistaa se pillillä. Onko jollain kokemusta?

Uudessa Birdlife-lehdessä sivulla 18 pilli hihnassa molemmalla ornitologilla.
Voi myös olla muu tarkoitus kuin houkuttelu (merkinanto kaverille).
Jos pillissä on herne sisällä ja puhaltaa hiljaa vois vaikka toimia houkuttimena.

Suhistelu toimii :rofl: Voi testata tinteillä, jotka tulevat nopeasti lähelle ihmettelemään! Sivu 23.

1 Like

Kyllä linnutkin äkkiä alkavat tuumia, että hulluko tuo on…

Mistä lehdestä katsoit? 3/2024 lehdessä sivulla 18 on juttua Lasten lintuviikosta.

N:1 tammikuu 2025
Tuntuu siltä että pillit on hihnassa aivan mun kiusaksi.
Pakko niillä on olla joku tarkoitus

Olisko Linnut-lehti?

Eikun Birdlife just tullu postilaatikkoon

Ilmestymisaika huomenna 22.1 Mulle tulee sähköisenä, mutta linkkiä ei ole vielä tullut sähköpostissa. Sait nopeammin kuin minä :slight_smile:

Vastaanpa, kun olin toinen noista BirdLife-lehden pillillisistä. Pilli ei ole lintuja vaan retkikavereita varten. Sitä käytetään silloin harvoin, kun jotain tosi “kovaa” tulee eteen. Pillillä hälytetään etäällä olevat kaverit paikalle. Ei tarvitse huutaa eikä yrittää kaivaa kännykkää tms. Nopea ja helppo tapa mm. linturalleissa.

2 Likes

Kavereiden houkutuspilli siis :rofl:

1 Like

Kaveriatrappi! :rofl:

1 Like

ja on muuten toimiva orniatrappi! Harva ääni vetää niin puoleensa kuin lintuasemasaaren etäisimmästä nurkasta kajahtava tuomarinpilli!

4 Likes