Mielenkiintoiset koskikarat

Aloitan tähän uuden ketjun koskikaroista, joita olen päässyt nyt seuraamaan Peltolammin Arranmaanjoella. Liitän tähän Tiiraan tekemäni havaintoilmoitukset:

https://www.tiira.fi/selain/naytahavis.php?id=21173525

https://www.tiira.fi/selain/naytahavis.php?id=21178094

https://www.tiira.fi/selain/naytahavis.php?id=21186906

(nämä ovat myös ensimmäisiä Tiira ilmoituksiani, joten jos jokin niissä on mielestänne väärin tai jotain olennaista voisi olla lisää, nii antakaa neuvoja)

Pohdinta koksikaroista koskee pesintä mahdollisuutta. Tarkistin, että viime vuonna alueella on havaittu vain 1kpl koskikaroja. Sitä aikaisempia vuosia en tarkastanut. Nyt niitä on ollut 3 kpl ja pohdin, mitä mahtaa olla meneillään.

Kuten Tiira ilmoituksessakin tulee ilmi, niin toinen koiras lauloi ja äänteli kauniisti melko lähellä, 5-10 metrin päässä, naarasta. Kisaavatko koiraat naaraasta ja onko mahdollisesti yksi koiras saanut jo häädön, kun niitä ei tänään näkynyt kuin 2 kpl. Tosin se saattoi olla myös piilosilla.

Edit: Sain tiedon, että yksi koskikara on nähty n. 1.5km päässä pärrinkoskella, niin liekö yksi koiras mennyt sinne.

Edit: Näin tämä lintuharrastus etenee, että olen mitä luultavimmin sekottanut oletetun koskikara naaraan johonkin muuhun lintuun, joka erehdyttävästi toi mieleen koskikara naaraan, vaikka en ollut sellaista nähnyt. Ajattelin, että näin se koskikara rouvakin on vain herransa hieman harmaampi. Olisko ollut sitten mustarastas naaras. Miten koskikara naaraan ja koiraan muuten voi erottaa? Korjaan Tiiran ilmotuksesta sukupuolimerkinnät pois.

Mihin koskikara tekee pesän?
Millon pesintä voisi tapahtua?
Kuinka todennäköistä on, että pesintä voisi onnistua?
Miten pesimävarmuusindeksiä arvioidaan Tiiraan?

Näillä nyt alkuun. Kiitos jos vaivaudutte keskusteluun mielenkiintoisista koskikaroista!

Tiiraa ylläpitää BirdLife Suomi, joten havaintojen ja pesimisvarmuuksien kirjaamisesta siihen kannattaa lukea Tiiran ja Birdlifen omista ohjeista.

(Tiedoksi myös että Tiiraan tallennetut havainnot eivät tule Lajitietokeskukseen tai Laji.fi:hin haettavaksi.)

Mikko / Lajitietokeskus

Päädyin tänne foorumille ensin vain etsiäkseni apua lintujen määrittelyyn enkä tiennyt, että myös täällä kerätään havaintoja. Pitääkin lisätä havaintoja siis myös tänne. Kiitos vinkistä!

Edit: Nyt on työmatkan lintuhavainnot kirjattu myös tänne. Kysyisin tässä yhteydessä myös sitä, että onko siitä mitään haittaa, jos ilmotan viikon havainnot kaikki kerralla, kuten olen nyt tehnyt? Entä siitä, kun ilmotan paikaksi laajan alueen, joka kattaa kaikki työmatkani mahdolliset lintupaikat?

1 tykkäys

En ole Lajitietokeskuksen leivissä, mutta noin yleisesti vastaan, että mitä tarkemmin havainnot on kirjattu, sitä enemmän niistä on hyötyä tutkimukselle tmv. Esim. jos kirjaa viikon havainnot köntässä, niistä ei voi päätellä, minä päivänä kukin laji on havaittu, millä voisi olla merkitystä esim. kevätmuuton etenemistä tarkasteltaessa.

Itse olen juuri tallentanut vanhoja kevätmuuttohavaintoja siten, että olen koonnut kevään ensihavainnot yhteen havaintoerään, ja lisännyt kunkin lajin kohdalle alku-kenttään varsinaisen havaintopäivämäärän.

Lisäsin “lisämuuttujiin” myös määritysajan pvm tarkkuudella (saa esiin vasemmasta yläkulmasta klikkaamalla “näytä lisätiedot”), ja lisätieto sarakkeeseen kellonajan. Olisin sitäkin kysynyt, että miksi kellonaikaa ei saa määritysaika sarakkeeseen asetettua? En löytänyt mitään varsinaista paikkaa kellonajalle.