Mikä haarakas? [ Piikkikärkihaarakas ]


Liesjärven kansallispuisto, 13.10.2023
Haarakkaat on vaikeita tunnistaa, varsinkin minulle. Nämä kasvoi paksun sammaleen peittämällä kuusen rungolla. Useita erikokoisia.



Itse arvelen,että voisi olla piikkikärkihaarakas.

Onkohan tuon ensimmäisen kuvan punaisuus todellista? Alemmissa kuvissa sävyt ovat toiset. Jos punaisuus unohdetaan niin piikkikärkihaarakas tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Pakkanen ehkä puraissut apiculalle tyypilliset vihreät sävyt pois? Piikkikärkihaarakas voi olla myös ruskea (var. brunnea) ja aika usein se vihreä kärjissä on vähäistä tai puuttuu kokonaan. Itse tuumaan kuusella kasvavista haarakkkaista että ovat piikkikärkihaarakkaita kunnes toisin osoitetaan. Laji on kyllä monimuotoinen ja sekvensoinneissa Suomen apiculatat menivät kahtia elikkä siellä saattaa piileksiä joku tieteelle tuntematon laji. Kuvassasi ovat kyllä aika massiivisia, mutta itsekin olen löytänyt kuuselta sekä sellaisia parisenttisiä versioita että kuvasi kaltaisia aika suuria pensaita. Tuo punaisuus tuo mieleen sellaisenkin laji kuin ruusuhaarakas mutta en tiedä onko siitä varmistettuja havaintoja Suomesta.

Näistä on hyvää keskustelua täällä

Kiitos Henri.
Nimesin tämän nyt piikkikärkihaarakkaaksi.


Näyttää muuten kuivana enemmän joltain jäkälältä kuin haarakkaalta.
Tuota nimeä aloin miettiä. Miten tälle on alussa annettu tuo piikkikärki nimitys. Liittyykö se siihen , että kärjet on piikin näköiset, kuten kuvissani on nähtävissä. Nettikuvissa jotka on nimetty piikkikärkihaarakkaiksi suurimmalla osalla kärjet on kuitenkin enemmänkin kruunumaiset tai jotain muuta kuin piikkiset.
Tuo ekakuva on tosiaan liian värikäs.