Tunnistamaton haarakas

Syyskuun 6. päivänä otin kuvan näistä haarakkaista. Niiden korkeus on noin 3 cm. Ne kasvoivat kookkaan, yli satavuotiaan kuusen rungossa kiinni aivan maan tuntumassa. Kuusi ei vaikuta päällisin puolin laholta. Viime vuoden syksyllä saman kuusen vieressä neulaskarikkeella kasvoi paljon kuusihaarakkaita. Nämä kuvan haarakkaat vaikuttavat erilaisilta. Lisäksi niiden värissä on vihreä sävy, jollaista ei kuusihaarakkailla pitäisi olla. Voisiko olla viherhaarakas tai joku muu?

Suoraan kuusella kasvavia haarakkaita ei ole montaa lajia. Arvelen että tuo on piikkikärkihaarakkaan alku, mutta haarakkaat ovat huonosti tunnettuja. Jos pystyt tuota seuraamaan niin katso kehittyykö haarojen kärkiin vihertävää sävyä.

Itse olen pari kertaa törmännyt pieniin kuusella kasvaviin haarakkaan alkuihin ja lajien arpomisen jälkeen olen päätynyt ajattelemaan että tuollaiset tukevammat ovat (pääsääntöisesti) piikkikärkihaarakkaan alkuja. On myös olemassa sellainen laji kuin Lentaria dendroidea jota en oikein tunne. Laji.fissä on siitä kyllä aika paljon kuvia mutta voi olla että sitä sotketaan helposti piikkikärkihaarakkaaseen. Olennainen tuntomerkki on se miten haarojen kärkien väri kehittyy. Tosin tämäkään ei ole mitenkään selvä juttu. DNA aineiston perusteella lajeja on useampia mutta ovat vielä tieteellisesti kuvaamattomia.

Viherhaarakas kasvaa neulaskarikkeella, käsittääkseni ei suoraan kovalla puulla.

Piikkikärkihaarakkaasta ja muista kuusella kasvavista on juttua täällä

Kiitos vihjeistä Henri. Tämä kuva on otettu eilen. Viikonlopun rankkasateet ovat kohdelleet kaltoin haarakasta. En tiedä jatkaako se enää kasvuaan.

Muutama viikko sitten laitoin tiedustelun tästä haarakkaasta. Olen tarkkaillut sen väriä, mutta neonvihreää ei ole ilmaantunut kärkiin. Kolme kimppua kasvaa kuusen rungolla, aivan maan pinnassa. Neulaskarikkeella kuusen vieressä kasvaa muutamia. Korkeutta näillä haarakkailla on noin 3 cm. Ne ovat aika rotevan oloisia. Jotkut piikkikärkihaarakkaat ovat tämän näköisiä, mutta kun näistä puuttuu se vihreä väri sieltä kärjistä. Tuleeko piikkikärkihaarakkaille aina se vihreä? Nämä kaksi kuvaa ovat tältä päivältä 1.10.2024.

Laitan vielä yhden kuvan, ettei jää mieltä painamaan. Noin 50 m päässä edellisistä löytyi haarakas, joka kasvoi kuusen vieressä neulasilla. Korkeutta noin 5 cm. Tällä haarakkaalla on samanlainen väritys kuin noilla järeämmän näköisillä. Ehkä niillä on kasvu jäänyt kesken. Vaaleat hohtavat kärjet on tälläkin. Liekö samaa lajia?