Tampere 23.11.2024
Koivu, maasta koholla olevan maapuun alapinnalla
Mieleen tuli ensimmäiseksi kuorikääpä, Oxyporus corticola. Näyttää matalapilliseltä, joka sopisi lajiin. Varma ei voi olla ilman mikroskooppista varmistusta.
Onko puu varmasti koivu? Näyttää aika paljon haavalta (tai paksukuoriselta koivulta), mutta se ei kuvasta kunnolla näy. Kuorikääpää kasvaa usein juuri haavalla, mutta toki myös koivulla, joten määritykseen se ei vaikuta tämän lajin osalta.
Puu oli koivu, kuvistahan se ei tosiaan oikein erotu.
Mm. puulajin takia en itse mahdollisia lajeja keksinytkään. FB-sivustolla tämä määritettiin levykääväksi (Phellinus laevigatus). Silloinhan puulaji sopisi hyvin, mutta noin valkoinen väri ja pillipintakin ovat minulle uutta levykäävän kohdalla. Mutta ilmeisesti se voi olla tämänkin näköinen?
Sivusta katsoen levykääpä voi kiiltää melkein valkoisena, mutta kohtisuoraan pilleihin katsoen tai lohkopinnalta sen kyllä havaitsee ruskeaksi Phellinukseksi.
Minustakin tämä näyttää kuorikäävältä.
Sopii kyllä minunkin mielestäni paremmin kuorikääväksi. Olin sen ohittanut, koska pidin kuorikääpää haavan kääpänä, mutta sitä esiintyy siis myös koivulla (ja muillakin lehtipuilla).
Kiitos, Matti ja Pauli!
Sen verran vielä, että johtuuko reunan kiinteys (ei ole ”takkukarvainen”) siitä, että kasvuvaihe on ohi?
Minun muistikuvieni mukaan takkukarvaisuus ei aina ole selvää minkään ikäisissä kuorikäävissä. Monesti reuna on aika ns. kiinteä. Karvaista reunaa saattaisi löytyä jostain kohtaa. Ihan satavarma kuorikääpähän tämä ei ole, vaan pitäisi varmentaa mikroskoopilla.
Kiitos! Ymmärrän, että satavarma näistä ei kuvan perusteella useinkaan voi olla.
Takkukarvaista reunaa ei tosiaan aina ole. Usein pillejä on ihan reunaan asti. Takkukarvaisuutta saattaa ehkä olla vain tietyssä kasvuvaiheessa. Talvella itiöemiin voi tulla kylmästä johtuen poikkeavia värejä.
Tässä yksi kuva levykäävästä, jossa näkyy hyvin tummanruskea pillistö, mutta kuten Pauli mainitsi, tietystä suunnasta katsottuna näyttää paljon vaaleammalta. Tässäkin kuvassa vasemmalla alhaalla pillistön väri on vaaleampi.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.