Mikä kasvi?

Ja suosituksia mikä olisi hyvä kasvikirja Suomen luonnon kasveista, kiitos :slight_smile:
T. Anssi

1 tykkäys

Pystykiurunkannus, Corydalis solida

Suuri Pohjolan kasvio on mielestäni aika lailla paras kasvien opetteluun. Se taitaa vaan olla loppuun myyty. Ehkäpä divareista löytyy tai sitten ruotsinkielisenä.

1 tykkäys

Retkeilykasvio on paras kasvikirja, mutta sen tukena kannattaa käyttää opasta, jossa on kuvia (kuten Suuri Pohjolan kasvio). Harmi vain, että Retkeilykasviokin on loppuunmyyty eikä uutta näytetä saavan aikaiseksi.

Sitten kasvista: Meillä on kaksi tämän näköistä kukkaa: pystykiurunkannus ja hentokiurunkannus. Pystykiurunkannuksella on liuskakärkiset kukkien tukilehdet ja hentokiurunkannuksella ehytlaitaiset. Hentokiurunkannuksella on tavallisesti enintään 8 kukkaa, pystykiurunkannuksella niitä on enemmän (10 - 20). Kuvasta ei näe tukilehtiä ihan kunnolla. Kukkia kuvan kasvilla on vähän turhan paljon hentokiurunkannukselle, mutta tarkistaisin vielä tukilehdet. Maastokokemusta minulla ei hirveästi kiurunkannuksista ole, koska ne ovat paremminkin etelän rehuja, mutta tällaisia ajatuksia heräsi.

1 tykkäys

Retkeilykasvio on myös hyvä mutta se ei sovellu kasvien opetteluun kovin hyvin. Kasvien opettelussa kuvasivujen selailu on ainakin minulle ollut paljon helpompaa. Retkeilykasviota tulee käytettyä aika harvoin ja silloin lähinnä harvinaisempien kasvien kohdalla.

Netistä löytyvistä itse olen käyttänyt paljon tätä

http://linnaeus.nrm.se/flora/inne.html

On ruotsinkielinen mutta haut toimivat myös suomeksi

1 tykkäys

Kiitos vastauksista :+1:

Retkeilykasviossa on erityisen hyvä se määrityskaava, jonka avulla voi valita kahdesta vaihtoehdosta aina uudelleen, kunnes lopulta päästään lajiin (edetään binääripuuta pitkin). Tietenkin tämä edellyttää kasvitieteellisten käsitteiden sisäistämistä, mikä ei aina ole niin helppoa, ja joskus joidenkin ominaisuuksien arvioiminen on hankalaa, kuten onko kasvit väri sinivihreä vai harmaanvihreä tai ovatko varren karvat pitkiä vai lyhyitä. Usein kuitenkin lopullisen varmuuden kasvilajista saa paremmin nimenomaan Retkeilykasviosta. Suuren Pohjolan kasvion kuvat ovat erinomaisia, ja kirja on kiitettävän kattava, ja siitä on erittäin suuri apu, varsinkin silloin, jos kasvin lajista ei ole etukäteen kovin suurta käsitystä. Itse käytän yleensä molempia kirjoja lajinmäärityksessä, ja jos saa molempien perusteella varmuuden, silloin on hyvä tilanne.