Mikähän sieni kuusikossa tänään?

Mikähän sieni kuusikossa tänään? EH:Kuhmalahti Kangasala.

Akansieni

Kiitos. Ei siis ukonsieni? Vaikka Luontoportissa näin: “Akansienen malto punertuu leikkauspinnoilta, toisin kuin valkomaltoisen ukonsienen.” Tämä yksilö ei punertunut yhtään. Kommentteja?

Raaputitko jalan pintaa? Tuossa kuvassa jalan pinta näyttää sileältä sopien akansieneen (raaputtaen punertuva), mutta toki sinä olet tutkinut ja nähnyt sienen livenä, joten toki ukonsienikin voi olla kyseessä.

Hei,

ukonsieni on himoituin ruokasieneni, koska en ole löytänyt sitä vuosiin kuin tien varsilta, enkä kerää ruokasieniä raskasmetallisilta paikoilta.

En kuitenkaan tekisi näistä löytämistäsi sienistä pihvejä, sillä niissä ei ole jalassa riittävästi vipellystä…

t: Marja

Itse olen tänä syksynä raaputtanut useamman akansienen jalkaa kun olen etsinyt työnsientä jonka jalka ei raaputuksesta punerru. Kaikissa tarkastamissani on ollut selkeä punainen värireaktio, tähän tapaan

Sekä akan- että tytönsieni viihtyvät metsässä kuusikarikkeessa ja ovat aika samanoloisia. Jos ei tosiaan punertunut yhtään niin pitäisin tytönsientä ihan mahdollisena vaihtoehtona..

Kiitos kaikille aktiivisuudesta. Tytönsieni olisi harvalukuisuudessaan täällä Pirkanmaalla epätodennäköinen, joten kyllä pidän nyt tätä punertumatonta karvajalkaa ukonsienenä. “Tyttö punehtuu, Ukolla on karvaset jalat”.:blush: