Pari sientä viime syyskuulta nimeä vailla

Kaikki kuvattu Virtasalmella. Ensimmäinen ja viimeinen aika harvasta sammaloituneesta istutuskuusikosta, vaikka maapohja taisi olla enemmän lehtomaista kangasta, keskimmäinen metsätien reunasta.

Ensimmäistä en osaa sijoittaa mihinkään ryhmään. Keskimmäisestä olen ajatellut suklaatympöstä. Alimmaiset ukonsienet olivat tosi pieniä, lakit koivunlehden kokoisia, eivät taida olla tavallisia ukonsieniä?

Ensimmäinen mielestäni harmaajuurekas (Rhodocollybia butyracea var. asema). Toinen voisi olla suomuvalmuska (Tricholoma imbricatum), tosin kuva on hiukan epäselvä. Viimeinen kuuluu Lepiota-sukuisiin ukonsieniin, mutta lajia voi varmaan ehdottaa joku joka tuntee tämän ryhmän paremmin.

Samaa mieltä kahdesta ensimmäisestä, ja kolmas on mielestäni L. felina renkaineen, suomutuksineen, väreineen ja habituksineen

Kiitos Mikko, laitan tuosta mahdollisesta suomuvalmuskasta pari lisäkuvaa joista ehkä näkee paremmin tarvittavia detaljeja. Kuiva lakin pinta ja paksumaltoinen ja hohtavan valkea malto eikä näytä olevan ainakaan kolotyviset nuo heltat. Ihme sienikuusikon kyllä löysin, oli tupaten täynnä kaikenlaisia harvemmin eteen osuvia sieniä.

edit. Ja kiitos myös Outille.

edit2. Nyt pikkusen valkenee. Paikka on siis Pieksämäen Ankele ja ja kun tuota siroukkoa itsekin vähän katselin niin ajattelin että kun mainitaan harvinaiseksi kalkinsuosijaksi niin tuskinpa kuitenkaan tuo laji olisi kyseessä, mutta nyt välähti että tuostahan ei ole kuin reilu kilometri linnuntietä Ankelen edelleen toiminnassa olevaan kalkkilouhokseen eli tämä kuusikko saattaa hyvinkin olla kalkkivaikutteinen ja siitä paikan erikoinen sienilajisto?

Ainakin Sipoossa Sipoon Kalkkirannan vaikutus ulottuu paikoin muutaman kilometrinkin päähän. Avolouhoksesta kalkkia pöllyää, ja maaperässäkin sitä voi olla.

Tuo siroukko ei kuitenkaan vaadi kalkkia vaikka suosisikin sitä. Itse löysin viime vuonna neljästä paikasta parin viikon sisällä ja en usko että ainakaan kaikissa olisi ollut kalkkivaikutusta.

Joo, vähän parempien paikkojen laji varmasti, mutta tuskin erityisesti kalkinvaatija. Olen itse nähnyt Helsingin Luukissa.

Samaa mieltä edellisten kanssa lajeista. Ankele ja Montola ovat kiinnostavia paikkoja, pari kertaa päässyt siellä käymään.