Moi.
Ensinnäkin, hyvä että vanhoja hyönteistietokanta-havaintoja on nyt saatu vihkoon, pääsee niihinkin taas edes hieman paremmin käsiksi. Olen nyt muutamia päiviä koettanut laji.fi ja vihko-järjestelmään paremmin perehtyä, ja myös laitoin viime päivinä vuoden 2018 perhoshavaintoni tietokantaan. Sen kokemuksen pohjalta annan muutaman kommentin.
-
Paikannimet. Nyt havaintojen päälistauskriteeri vihkossa on ”paikka /paikannimi”. Miksi näin? Kuntaa tarkempien alueiden rajoista kun ei saa mistään tarkkaa tietoa, niin ainakin minun on usein vaikea tietää, että minkä kylän tai kaupunginosan alueella nyt ihan varmasti taas olin? Tämän takia en aikanaan alkanut paikannimiä sinne hyönteistietokantaan kirjoittaa, vaan ajattelin kunnan nimen ja km-ruudun olevan riittävä, niin ei tule ainakaan väärä tietoa kirjatuksi. No, nyt jonkun paikannimen annoin kaikille uusille 2018 havainnoille. Vaan nyt sitten kun ne vanhat havainnot on siirretty tuonne vihkoon, se näyttää vanhojen havaintoerien kohdalla valittavan, että ”paikannimi puuttuu”. Pitäisikö minun ne sinne käsin kaikki lisätä, joka havaintoerään erikseen? Vai onko joku muu keino antaa nimi esim. koordinaattien pohjalta, vai annanko vain olla?
-
Toinen asia on sitten koordinaattien tarkkuus. Tähän saakka olen tehnyt aina vain km-ruutukohtaisia muistiinpanoja. Esimerkiksi mökillä ollessani teen perhosten aktiivipyyntiä usealta valopisteeltä ja syöttirysillä, usein ilma myrkkyjä, pyyntipaikat kuitenkin yhden km-ruudun sisällä. Tällöin olen kirjannut ylös vain päiväkohtaiset lajien minimilukumäärät yhteensä, en pyydyskohtaisesti. Muutenkaan en haluaisi järjestelmään rysieni aivan tarkkoja paikkoja korjata. Näköjään sinne edelleen onnistuu viemään myös km-kohtaisesti, nyt ainakin edelleen päädyin tekemään niin.
-
Sitten vielä kehitysehdotuksia. Nyt havaintojen tarkastelutyökalut ovat kovin puutteelliset. Tuolta vihkosta tuntuu nyt saavan omat havainnot aika mukavassa muodossa ulos jolloin voi ainakin koettaa löytää mahdolliset tallennuksen virheet. Sen sijaan siellä kaikkien havaintojen puolella dataformaatti on kovin sotkuinen. Jos molemmissa voisi valita, mitä tietokenttiä haluaa, ja kertoa, miten ns. ”sortattuna” sen haluaa, erityisesti, olisiko lajit mahdollista saada jonkinlaiseen taksonomiseen järjestykseen, niin aineistoa olisi paljon helpompi jatkotarkastella. Toki olisi hyvä, että erilaisia tilastointi ym. työkaluja (esim. omat tai jonkun isomman porukan havainnot suhteessa vuoteen, paikkaan, tms,) tulisi hyvin tarjolle tänne järjestelmäänkin, niin pääsisi itse vähemmällä puuhastelulla. Vanhassa hyönteistietokannassa myös oli myös ihan hyödyllinen lajien fenologian tarkastelun mahdollistava työkalu, sellaisiakin olisi mukava saada.
Hyviä vuoden jatkoja, t: Tarmo Virtanen