Onko kyseessä ryvässolmunen ja limabakteerikasauma? [Rupikonnan kehittyvää kutua]

Pälkäne Laipanmaa Masolammi 4.11.2021. Pallosten koko noin 2 mm.

Tuo on sammakon kehittymätöntä kutua. Jää jäljelle kun peto syö sammakon.

1 Like

Entäpä tuo limamöhkäle? Lammessa on vain rupikonnia(ei rusko-, tai viitasammakoita). Palloset 1-2 mm halkaisijaltaan. Ohessa vielä toinen kuva noista pallosista.

En oikein tiedä miten tuo anatomisesti menee mutta syödystä sammakosta jää tuollainen kombo valkoista hyytelöä ja tummia pieniä palluroita. Jostain syystä ei kelpaa pedoille. Tuota hyytelöä ovat monet ihmetelleet ja sillä on monia kansannimiä ja siihen liittyy paljon uskomuksia. Googlaa “Star Jelly”.

1 Like

Kiitos Henri! Hyvä että selvisi tämäkin! Kuvat otettu marraskuun alussa 2021.

Itse olen löytänyt vastaavaa helmikuussa leudon jakson jälkeen. Ilmeisesti kutu kehittyy jo syksyllä vaikka kuteminen tapahtuu vasta huhtikuussa.

Toki avaruushyytelökin olisi houkutteleva vaihtoehto…

Niin olen itsekin sammakoiden kudun kehityksestä lukenut. Tuossa on siis sammakon munasarjat, joiden ympärille ei vielä ole ravinnelima muodostunut(on vielä erillään), joskin tuon kaltaiselta limalta limasienetkin näyttävät). Avaruushyytelö ei edes tullut mieleenikään. Kirjahyllystäni löytyy 24 tähtitieteellistä kirjaa, kaikki luettuna kannesta kanteen(plus kirjastosta lainatut) ajalta kun olin yli 20 vuotta tähtitieteellisen yhdistyksen Ursan jäsenenä.