Outo männyllä, ehkä joku käävän muoto

Kuvattu marraskuun alussa Auroran puistossa Espoossa. Joku 10 - 15 cm korkea ja 5 cm leveä tuo suurempi kasvusto.

Liekö jotain hyyfikimppuja vai mitä lie…

1 tykkäys

Laji voi olla kääväkästä tai kääpää, lähinnä niiden alkuvaihetta. Kannattaa käydä kuvaamassa myöhemmin.

Kiitos Vesa, käyn tuon kyllä myöhemmin katsastamassa. Itse näitä omituisuuksia aikani googlailen ja useimmiten löytyy joku hyvä kandi. Tässä ei nyt mikään kello kilahtanut eikä sivuiltasikaan löytynyt mitään tämän tapaista eli oudon oloinen vissiin sinullekin. Epäilen että pakkanen tuon tappaa mutta pidetään silmällä…

Joo en muista tuollaista koskaan metsässä nähneeni! Keski-Suomen metsiä kolutessa männyllä tuollaista saattaisi tulla joskus vastaan. Ajatuksia herää siis männyllä, ehkä harmaaorvakkakin voisi tulla kysymykseen aivan kasvunsa alkuvaiheessa?

Kävin tätä kurkkaamassa kuukauden tauon jälkeen 02.12. Ei ollut muuttunut juurikaan, otin parit kuvat. Tuo on jokivarren kuollut mänty jonka tyvi on musta ja siitä nousee tuollaista valkoista homemaista ohutta kasvustoa ja ylimpänä sitten tämä “itiöemä”.

Ahkera googlaus ei ole tuonut muuta kuin yhden kuvalöydön tästä tai samankaltaisesta lajista. Sivustolla on lajiksi kerrottu Radulodon (Radulomyces) copelandii, jota ei Laji.fi:stä löydy. Eli tuskin tuo pohjoisamerikkalainen laji kuitenkaan, en ainakaan löytänyt tästä mitään tietoa esiintymisestä Suomessa. Ainoa Radulodon laji.fi:ssä on haaparaspi.

https://www.google.fi/search?q=Radulodon+(Radulomyces)+copelandii&rlz=1C1BLWB_enFI573&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi7ue-0qfXXAhUsGZoKHUBoC70Q_AUICigB&biw=1920&bih=949#imgrc=Nu4yZvQSxJA1CM:

Itse olen päätynyt parhaana arvauksena olettamukseen että kyseessä on harmaaorvakka (Phlebiopsis gigantea)?

Harmaaorvakkaa olisin itsekin tarjonnut aluksi!