Kurkkasin 01.01.2021 Helsingin Viikissä Eviran itäpuolen pikku metsäplänttiä jossa sekalaista lehtipuuta ja runsaasti maatuvaa lahopuuta. Pari kiinnostavaa lajia tuli vastaan
- Pikkusammalvinokkaita oli alueella runsaasti. Löysin esiintymiä kolmesta eri paikkaa
- Yhdellä pitkälle lahonneelta maapuulta (joku lehtipuu) löytyi yksinäinen hytyvinokas. Olen nyt vähän lueskellut näistä ja taksonomisia epäselvyyksiä ilmeisesti on aika lailla. Harmittavasti en löytänyt tästä basidioita, mutta muu skopia, makropuoli ja ekologia vievät minut aika vahvasti lajiin runkohytyvinokas, Hohenbuehelia atrocoerulea. K.o laji on kyllä ilmeisesti splitattu äskettäin. FTE ei lajia edes mainitse. Tanskan atlaksesta kyllä löytyy, kuten myös H. grisea. FN:ää minulla ei ole. Joten enpä tässä nyt mitenkään satavarma ole määrityksestä.
Näitä kiteisiä kystidejä oli runsaasti ja niiden pituus oli luokkaa 70 mikronia.
Tuorenäytteen itiöt olivat kyynemäisiä ja mitoiltaan 9 - 10 x 4,5 - 5,5. Oli myös hieman pienempiä ja pyöreämpiä itiöitä mutta tuumasin että eivät ehkä olleet vielä aivan kypsiä, joten nuo mitat kuvaavat suurimpia itiöitä. Hieman yläkantissa lajille.
Itiöemän leveys oli 14 mm.
- Jollain lehtipuun maapuulla oli tällaista pientä “nastakkaa”. FTE:stä ei tunnu löytyvän mitään tähän sopivaa, elikkä on minulle mysteeri
Ascit olivat 8-itiöisiä ja pituudeltaan 100 mikronia taikka vähän päälle. Itiöt 10,5-12 x 6-7 mikronia.
Itiöemät olivat leveydeltään 5 - 7 mm