Perhosten lajiluettelo

Huomasin tuossa äsken, että perhosten lajiluettelo on taas kokenut aikamoisen muutoksen. Ei siinä mitään, tieto karttuu ja sitä mukaa muokkautuu ja lajilistan muutokset perustuvat tietysti viimeiseen tietoon lajien sukulaissuhteista ja systematiikasta.

Itselläni on tähän henkilökohtainen näkökulma, sillä viime vuosina kokoelmatilani on käytännössä kolminkertaistunut ja olen järjestellyt kokoelmaani sen vuoksi paljon. Luulin jo saaneeni sen “valmiiksi” tai ainakin melko lähelle sitä, kun tänään lajilistaa lukiessani huomasin, että minun pitäisi oikeastaan järjestellä kokoelmani kokonaan uudestaan. Esim. mittarien systematiikka oli mennyt päälaelleen kun vihreät mittari oli siirretty mittarien lajilistan hännille jne. Samoin päiväperhosten listassa oli taas muutettu systematiikkaa. Yökkösjengihän sai ekana tuta muutokset ja se on mulla suht hyvin järjestyksessä, merkittävimpänä muutoksena venhokkaat on siirretty alkupäästä loppuun.

Kuten alussa mainitsin, niin mikään ei ole niin varmaa kuin muutos, mutta hieman kyrsii kuukausien työn teon jälkeen heti alkaa tehdä sama homma uudestaan. Onko täällä ketään, joka osaisi avata muutoksen tulevia tuulia? Joka tapauksessa työn aion tehdä ja järjestellä kokoelman uudelleen, mutta jos jotain perusteellisia muutoksia on lähitulevaisuudessa tulossa, niin mielelläni ottaisin vastaan tietoa asiasta ja odottaisin muutosten tapahtuvan ennen työn aloittamista.

No, tällaista avautumista tänään.

-Toni

En osaa sanoa kuin sen, että vain muutos on pysyvää. Varmasti muuttuvat sekä järjestys että nimistö, ei ne koskaan valmiiksi tule.

Ei tuohon ole muuta ratkaisua kuin tallettaa järjestämiseen käyttämänsä lista ja pitäytyä siinä kunnes jostain muusta syystä joutuu järjestämäänkokoelman uudelleen. Silloin voi sitten vaihtaa listaa.

Sitä odotellessa voi uudet lajit yrittää sijoittaa väleihin ja lisätä vastaavasti listaan. Eri ryhmissä voi hyvin olla käytössä eri ajoilta oleva lista … kunhan listat vain ovat tallessa ja muistissa mikä ryhmä käyttää mitäkin listaa.

Harrastuksena voi vaikka ylläpitää master Exceliä, jossa on sarakkeissa eri aikojen listoista tulevat järjestysnumerot. :sunglasses:

Huomasin, että ensi viikonloppuna pidettävässä Hyönteisviikonlopussa lauantain ohjelmassa näyttää olevan esitelmöintiä juuri tästä aiheesta. Toivottavasti nykyinen tilanne ja tulevat kuviotkin tulevat silloin käsitellyiksi. Itse olen menossa molempina päivinä paikalle ja pääsen sinne kuulolle.

-Toni