Sain taas jonkun pienen pienen öttiäisen mikroskoopin alle. Mutta ennen kuin sain sen lasille se ehti hajota sormissani tunnistamattomaksi. Pitäisikö minulla olla vaikka hammastikkuja joilla voisin siirrellä niin pieniä ötököitä? Kun yritän sormestani saada irti siihen kiinni jäänyttä ötökkää niin se ehtii hajota niin ettei sitä enää tunnista mikroskoppilla. Millä te siirtelette näin pieniä kohteita?
Hyönteisneulat esim on hyviä tähän tarkoitukseen. Niitä myy muunmuassa Tibiale. Kannattaa ottaa myös selvää mistä kohtaa mitkäkin hyönteiset olisi hyvä lävistää. Hyönteisharrastajan oppaista saa hyviä vinkkejä tähän harrastamiseen. Löytyy varmaan kirjastoistakin opuksia.
Teräväkärkiset pinsetit on hyönteisharrastajalle ihan perustyökalu,
sormin ei ole hyvä isompiakaan otuksia yleensä käsitellä kun
sormet on helposti kosteat/rasvaiset - ja kömpelötkin.
Esimerkiksi apteekeista saatavat Z-pinsetit ovat aika hyvät,
vaan löytyy niitä tietysti erilaisia Tibialeltakin:
https://www.tibiale.fi/category/60/atulat
Ostankin varmaan ensitöikseni noita tibialen hyönteisneuloja. Sitten pitää hankkia hyvät pinsetit. Onko teillä pinseteille tuotesuositusta? Voisin itseasissa samaan tilaukseen laittaa hyönteisneulat ja pinsetit? Niinhän mun kannattaa tehdä.
Ai, ja eikös tibialella ole ludekirja? Senkin haluan. Kaikki samalla.
Ite käytän enimmäkseen näitä:
https://www.tibiale.fi/product/682/pinsetti-pro-terava-suora
Ludekirjan painokset ovat käsittääkseni loppuneet.
Kiitos suosituksesta. Oisko jossain second hand- myynnissä facebookissa tai muualla sitä kirjaa sitten. Oon ksuan halunnut mutta näitä hankintoja on aina noin paljon että joku saa sitten odottaa vuosikaupalla, kunnes käy näin, ettei siitä sitten ole enää oainoksia saatavilla.
Kannatta toki etsiä ja laittaa ostoilmoituksia eri ryhmiin ja palstoille. Myös joillakin nettikirppiksillä on näitä vahti-ilmoituksia jotka ilmoittaa jos kyseinen tuote tulee myyntiin.
Omasta kokemuksestani tiedän että oli vaikea saada kyseinen teos. Kävi tuuri, että olin kysellyt tätä yhdestä kaupasta ja kuukautta myöhemmin he ilmoittivat, että oli löytynyt varaston uumenista siivotessa jokunen painos ja onnistuin saamaan ihan uuden teoksen. Joten kannattaa sitkeästi kysellä ja etsiä.