Pieniä ruskeita sieniä pientareella

Mitähän näistä voisi sanoa? JKL 28.9. tienvierustalla Ylistönmäellä.

Äkkia katsoen minulle tulee ekana mieleen nurmihaprakkaat. Kasvupaikkakin sopisi hyvin! t. Esko

Mielestäni ei nurmihaprakas, sillä on suomuinen lakki ja yleishabitukseltaan se on kookkaamman oloinen sieni. Itse lähtisin hakemaan lajia madonlakeista (ent. Psilocybe, mutta kuvan sieni kuulunee siihen puoleen joka on nykyisin suvussa Deconica.) Lajitasolle en uskalla kuitenkaan mennä.

Deconica vaikuttaa vahvalta ehdokkaalta!

Lisään vielä yhden ehdokkaan, jota voisi vertailla kuviisi eli Nurmikirjoheltta, (Panaeolina foenisecii)?

Kuvista sienten määritystä auttaisi paljon, jos tietäisi sienen koon edes arvioituna. Kuvista sienten koko jää usein epäselväksi. Samoin kuvat sienen alta, päältä ja jalasta olisivat hyvänä apuna. Voin kirjoittaa näin, koska en itsekkään ole sisäistänyt vielä näitä ohjeita!

1 tykkäys

Totta, itse mallasin kokoa kuvassa näkyviin neulasiin yms., mutta kokoarvio olisi tietysti ollut hyvä mainita erikseen. Nämä olivat siis varsin pieniä, lakin halkaisija max 1,5 cm. Samasta syystä oli hankala saada kännykkäkameralla parempaa lähikuvaa, mutta jos kuvan klikkaa suuremmaksi, etualan käännetyistä sienistä näkyy jonkin verran jalan ja helttojen yksityiskohtia.