Puistomörsky vai silojalkamörsky?

Laitanpa tähän toisenkin kyselyn, Paikka edelleen Virtasalmen kirkon nurmikot. Kuivaa, sammaloitunutta, kalkkivaikutteista. Kuvasin 21.09.2021 nurtsilta esiintymää jossa oli kymmeniä todella kauniita ja siistejä mörskyjä. Silojalkamörskyä olen aikaisemmin löytänyt mutta puistomörskyä en. Vähän heikosti löytyy tietoa siitä miten lajit erotetaan. Tekisi mieli laittaa nämä puistomörskyiksi mutta mitenhän tuo on ja miten lajit eroavat

Laitan tähän mitä olen löytänyt netistä

Näiden taksonomia on ilmeisen sekavassa tilassa. Tuorein yritys saada H. elastica - bicolor (syn. H. albella) ryhmään järjestystä on käsittääkseni tämä Skreden ja kumppaneiden tutkielma parin vuoden takaa

Skrede kuvailee silojalkamörskyn (H. elastica) mutta kirjoittaa että “Helvella elastica , as circumscribed here, represents a much narrower species concept than commonly outlined in literature.”

Sekvenssipuussa on sitten lähilajeina pari ihan outoa joista ei löydy Googlella käytännössä mitään + puistomörsky H. albella. Puistomörskyä ei kuitenkaan kuvailla lainkaan, kerrotaan vain että "Description of the species — [Dissing (1966b]. Tätä Dissingin tutkielmaa ei kuitenkaan taida löytyä netistä, tai minä ainakaan en onnistunut löytämään. Elikkä tästä ei harrastelija koostu mitään. Lopuksi Skrede kertoo puistomörskystä että

“According to Dissing (1966b), there is no authentic material of H. albella left in PC. The five collections studied by us have one polymorphic rpb2 and one polymorphic hsp site among them. A number of synapomorphies in the hsp and rpb2 loci separates the species from the sisters of the bicolor-elastica lineage of the elastica clade (clade E).”

Tästäkään tiedosta ei harrastelijalle ole hyötyä lajien tunnistamiseen.

Skrede antaa myös kaavan ja sitä tavaamalla löysin kaksi erottavaa seikkaa.

Silojalasta mainitaan että " Subhymenium and medullary excipulum of highly gelatinous hyphae, embedded in an amorphic gelatinous matrix".

Ja puistomörskystä että Hymenium dark brown (6-7E7-8), drying blackish".

Tuo subhymenium ja medullary excipulum on nyt vielä vähän hakusessa minulla. Ilmeisesti tarkoitetaan että ohuessa lakin poikkileikkauksessa pitäisi itiölavan “pintakelmun” alla näkyä vain jotain rakenteetonta mössöä? Toinen tuntomerkki kyllä osuu koska näytteeni lakit, taikka siis itiölavat, ovat kuivuneet pikimustiksi.

Tällä perusteella laittaisin nämä puistomörskyiksi.

Näiden lajien ekologisista eroista en ole löytänyt oikein mitään tietoa.