RAW apuna maisemakuvauksessa

Minä olen aina käyttänyt jpg muotoa kuvissani. Nyt meni jostain syystä RAW puolelle
ja väänteli ja kääntelin aikani. Ja ihme ja kumma -kuvaan tuli luonnollista eloa ja värikkyyttä annos lisää. En osaa kuvata mitä siinä tein - mutta kyllä kuva sai uutta elävyyttä ja väriä. En osaa selittää mitä tein, mutta kuva kyllä parani. Maisema Savonlinnan länsiosasta…tässä kohteena…

1 tykkäys

Olen joskus ottanut RAW-kuvia, mutta edellisellä Picasa 3 niiden kehitys ei onnistunut? Tiedä sitten onnistuisiko nykyisellä Paint.net 5.0.13 -sovelluksella noiden kehitys.

RAW-kuvaan tallentuu kaikki kennon saama informaatio, mikä mahdollistaa kirkkauden ja värien säätämisen jälkikäteen. JPG sitä vastoin on pakattu ja “karsittu” kuva, jota on huonompi käsitellä.

Ammattilainen kuvaa yleensä aina RAW-kuvia. JPG:n etuna näkisin pienemmän tiedostokoon ja sen, että kuva on heti valmis jaettavaksi ilman “kehittämistä” eli tietokoneella käsittelyä. Jos kuvaustilanteessa säädöt eivät osuneet nappiin, RAW antaa aina enemmän pelivaraa.

Ainakin Canonin kameran mukana tuli perustason kuvankäsittelyohjelma, jolla RAW-kuvat saa säädettyä ja muutettua JPG:ksi. Ilmaisia ohjelmia on varmasti muitakin. Varmaan tuon Canon Digital Photo Professional -ohjelman voi ladata, vaikkei kyseisen merkin kameraa omistaisikaan.

Mun silmään luonnottoman räikeä ja valkoiset kohdat palaneet puhki.

1 tykkäys

Tuo on totta. Tämä kuva on liikaa terävöitetty. Minulla on satoja kuvia, joissa on
“normaali” valoisuus, eikä ole liikaa terävyyttä! Tämä oli huono esimerkkikuva!!

Terävöitys ei ole tämän kuvan ongelma vaan luonnottomat karkkivärit :rofl:
Jos kuvia käsittelee niin olisi suotavaa käyttää kalibrointilaitteella kalibroitua näyttöä!

Itse räpsin RAW-kuvia…

Sellainen päivitys aiempaan kommenttiini, että DPP taita hyväksyä vain Canonin kameralla otetut RAW-kuvat. Joka merkillä taitaa kuitenkin olla oma ohjelmansa, Sonyllä Imaging Edge ja Nikonilla NX Studio. Adoben tai muilla maksullisilla ohjelmilla saa hieman parempaa jälkeä (netistä löytyy vertailuja), mutta eivät nuo kameramerkkien ilmaisohjelmat huonoja ole.