Vertailukelpoinen ohjelma valokuvaukseen

Joku kyselin millä ohjelmalla valokuvaat. Vastataan. Aikanaan kävin Photoshop kurssin netissä ja ihme ja kumma - silloin anettiin ilmaiseksi Photoshop ohjelma täysversio, se oli kai joku tempaus.
Sen päivittäminen lopetettiin ja oli tarve siirtyä uudempaan , mutta mutta se oli maksullinen ja hinta oli yli 1000 €. Siirryin halvempaan versioon Adobe photoshop elements. Kun siirryin siinä vuoden 2023 versioon, totesin, että se on paljon parempi aikaisempia versioita. Se on mielestäni oikein hyvä. Minä en saisi sen parempia kuvia kalleimmallakaan verwsiolla. Tämä sopii minulle! Tämä on minun käsitykseni. Tässä on noita säätöjä paljon lisää! Tämä on mielipide - voi olla muitakin hyviä - en tunne kaikkia. Tämä kuva on tänään käsitelty tuolla minitulla ohjelmalla “mallikuvaksi”. Sopii meikäläiselle!

1 Like

Vastaan vielä itselleni lisätäkseni yhden kuvan liittyen tähän aiheeseen .(valokuvaus).

Se
asia on sattuma. Tämä kuva keisarinviitasta on “täydellinen sattumakuva”. Kävelin kamera valmiina, kun siihen lennähti edessä olevaan kukkaa komea harvinainen perhonen, KEISARIN-VIITTA. Paikka oli täydellinen valon suunnan suhteen ja paras mahdollinen paikka ja
etäisyys. Tarvitsei vin tähdätä ja laukaista. Siinä sattuma järjesti 100 presenttiset olosuhteet.
Itse pidän tätä parhaana perhoskuvanani edelleen.

1 Like

Adoben tuotteet ovat markkinoiden standardi, mutta jatkuvien lisenssimaksujen takia siirryin itse Microsoftin Affinity -sarjan tuotteisiin jokunen vuosi sitten, jotka saa itselleen Adoben tuotteisiin verrattuna hyvinkin edullisella kertamaksulla. Esim. Affinity Photo -ohjelmistosta löytyy käytännössä samat ominaisuudet kuin Photoshopista, toki joillain puutteilla. Perus kuvankäsittely hoituu kuitenkin sillä vallan mainiosti.

Alitin aikoinaan Photoshopilla mutta olen siirtynyt ihan taloudellisista syistä Gimp:iin jolla tekee samat asiat mutta oppimiskäyrä on melko korkea. Siinä on etuna se että toimii tismalleen samalla tavalla Windowsissa, Macissa ja Linuxisa. Itse käytän Macilla ja Llinuxilla.

Melko tärkeä ominaisuus minusta olisi kuvien arkistointi jossa Gimp ei ole parhaimmillaan, siihen olen haeskellut ratkaisua mutta vielä ei ole löytynyt sitä parasta cross-platform ratkaisua - syystä että mökillä on vain linux laite mutta kaupungissa myös Mac. Olen joppa harkinnut pelkän linuc serverin tekemistä kuvien ja muun datan arkistointiin. Pelkkään säilytykseen toki on ratkaisut olemassa ja käytössä.

Itse käytän kuukausimaksulista Photoshoppia. Pakettiin kuuluu myös Lightroom, joka on loistava ohjelma arkistointiin! En pidä kovin pahana hinta alle 13€/kk :grin:

Samaa mieltä Malin kanssa, Lightroomin arkistointiosio todella hyvä.
Itsellä siellä kaikki sieni, kääpä jne. havainnot, suvuttain, lajettain tai miten nyt kukin haluaa sinne kansioita luoda.

Myös peruskuvankäsittely hyvä, rajaus, värinsäädöt etc. Vaatii tietty hieman perehtymistä, niinkuin muutkin kuvankäsittely jutut.

Tai nykyisestä(uusimmasta) LR:stä en sen tarkemmin tiedä…itsellä vika levykkeellinen LR6 käytössä ja hyvin pärjänny sillä, tietyin rajoituksin…

Jos jostain syystä ei halua Adoben tuotteita käyttää tai haluaa muuten vaan ilmaisen vaihtoehdon niin Lightroomia vastaava ohjelma on DarkTable. Ei ole uusimmista versioista paljoa kokemusta mutta jos on käyttänyt Lightroomia niin oppimiskynnys on matala.

Kokeilin DarkTablea neljä vuotta sitten kun Kuusamo-opistolla olin kasvikuvaus- ja tunnistuskurssilla. Siellä opetusohjelmistona oli Lightroom josta pidin kovasti mutta samalla kokeilin kotona tätä Darktablea.

Lightroomista ja Photoshopista minulla on niin vanha lisenssi että ei enää viime vuonna startannut uudessa tietokoneessa jonka jouduin hankkimaan vanhan lopetettua toiminnan ihan vanhuuttaan.