Resupinaattinen kääpä/kääväkäs haapamaapuulla [korpiludekääpä, Skeletocutis odora]

Tällaiseen kasvustoon törmäsin rehevässä sekametsikössä. Melko laaja itiöemä kasvoi kuorettoman ja pitkälle lahonneen haapamaapuun alakyljellä. Olin erottavani hedelmäistä tuoksua.

Jotain pientä pillinoloista tällä näyttää olevan, mutta en tiedä meneekö varsinaisesta pillistöstä. Näyte löytyy kanssa, mutta vielä en ole koittanut skoopata.

Mahtaako joku tietää mitä tämä on?

Mesipillikääpä (Antrodia mellita) voisi olla kyseessä.

Ensimmäisestä kuvasta ei tule itselleni järin isopillistä vaikutelmaa, joka viittaisi mesipillikääpään. Myöskään ilmaus “jotain pientä pillinoloista” ei tue tätä. Kannattaa ehdottomasti vilkaista skoopilla. Itselleni tuli yhtenä ehdotuksena mieleen korpiludekääpä (se kasvaa myös haavalla).

Kiitoksia ehdotuksista!

Kittikäävän olen aiemmin löytänyt ja mesipillikääpä on käsittääkseni varsin samankaltainen. Se ei kuitenkaan tullut tästä mieleen ja tosiaan pillistö oli luokkaa muutama pilliä per milli.

Ehdin eilen itiölaskeuman tsekata ja siellä näkyi pieniä, makkaramaisia itiöitä, jotka sopivat korpiludekäävälle (Skeletocutis odora) FTE:ssä mainittuihin mittoihin verraten. Sen hajusta löytyi erilaisia kuvauksia, mutta ymparisto.fi:n kuvaus “imelä, makean hapan tuoksu” tuntuu sopivan hyvin. Siitä on tovi, kun viimeksi haistoin rivikääpää, mutta haju on ehkä jotain sen kaltaista. Kuivunut näyte on nyt käpristynyt, kova ja hajuton.

Käävän kasvupaikka ei ollut korpimainen, mutta kaiken kaikkiaan ainakin alustavasti pidän tätä nyt tuona lajina. Lähistöltä olen löytänyt aiemmin istukkakäävän – semmosen vajaa sadan metrin päästä, kuusimaapuulta.

Kyllähän tämä sitten hyvinkin korpiludekäävältä vaikuttaa. Itse tekisin ensimmäisenä leikkeen pillien suusta ja katsoisin, näkyykö kiteisiä spiraalikierteisiä suurihmoja.

Käävistä ei paljoa ole kokemusta skoopissa, mutta jotain sain kuitenkin näkymään. Kyllä noilla jonkin sortin mutkaa näyttää olevan ja osalla oli kärjessä pieniä kiteitä kanssa. Mahtaisiko nuo lasimaiset rihmat mennä tukirihmoista…