Rusoriesana pitäisin mutta millä tämän voi varmistaa? Ei taida näytettä saada alustasta erilleen? Onko alustapuulla tai käävällä merkitystä määrityksessä? Hämeenkyrö 13.10.25
Itse kirjaisin tuon rusoriesaksi sen enempää miettimättä. Olen löytänyt tuota ainakin kuuselta ja tammelta, mutta eihän tämä puuta loisi vaan sientä. FTE mainitsee samankaltaiseksi lajin Hypomyces odoratus ja eroksi näille conidioiden paksuuden - alle 7 mikronia = rosellus. Tiedä sitten miten noista se paksuus mitataan oikeaoppisesti. Tämmöisiä konidioita olen itse siltä kuvannut
Löysin 3-septaisia conidioita, joten kaiketi täyttää tuon määristelmän: “Conidia distinctly or indistinctly 1–3 septate, sometimes 1-celled, subcylindrical, ellipsoid, rarely elongate ovoid, 15.5–34.5 × 6.5–11 r-acter of this species is mainly 4-celled conidia, developing in clusters on
proliferating tips of conidiogeneous cells”.
Mittoja en nyt saanut koska tuo Piximetre oli tehnyt jonkun päivityksen ja kone ei päästä käyttämään sitä. Kertaalleen piinallisen taiston jälkeen se hetkeksi saatiin, vaan se ilo oli lyhyt. En tiedä, ehkä alan selvittämään saisiko tähän Levenhukiin jostain manuaalin, että miten tällä saa mitattua. Onhan tässä se ohjelma mutta mun järki ei riitä ja varmaan joku kalibrointikin pitäisi tehdä sit taas uudestaan. Jarkko Korhonen mulle ystävällisesti laittoi tän skoopin ja Piximetren synkkaan keväällä, niin olisi tosi jees jos toi Pixi nyt vaan lähtis pyörimään kuten ennen.
Mittoja en nyt saanut koska tuo Piximetre oli tehnyt jonkun päivityksen ja kone ei päästä käyttämään sitä. Kertaalleen piinallisen taist….
Windows teki tuon tempun kaikille, joilla on liian vanha versio. Etsi netistä versio 6.1 ja asenna. Vanhat kalibroinnit säilyvät. Jos sulla on tarkempi näyttö kuin mitä ohjelma olettaa muttuvat fontit pieniksi, minulla lukukelvottomiksi. Mutta ojelma kuitenkin toimii. Kun on mitattu paina Copy-nappi ja pastaa johonkin tekstidokumenttiin niin näkyy taas numerot. Fonttiongelmaan ei näytä olevan mikään helppo ratkaisu mutta ei se suuremmin haittaa kun mittaus kuitenkin onnistuu hyvin.
Luin huolimattomasta FTE:tä, nuo mainitsemani mitat ovat siis itiöiden mittoja ja kuvassani on itiöitä, ei konidioita.
Ok, no sehän sitten selventää miksi en löytänyt samannäköisiä. En löytänyt yhtään itiötä itse asiassa, mutta tuskin lienee ongelma, kun nuo konidiot täyttää tod.näk. nuo speksit kunhan saan mitattua.